Honda siar teaser skuter baru di Indonesia – ADV 160?

Honda siar teaser skuter baru di Indonesia – ADV 160?

Pengedar rasmi motosikal Honda di Indonesia, PT Astra Honda Motor melalui akaun Instagram @welovehonda_id telah mengeluarkan satu teaser model baru yang nampak seperti sebuah skuter. Melalui kenyataan di dalam gambar itu, ia mungkin didedahkan sepenuhnya dalam bulan ini.

Walaupun gambar itu agak gelap, pasti ramai yang sudah boleh melihat ia adalah satu versi kepada skuter bergaya lasak popular jenama itu, ADV. Walaubagaimanapun, kita masih tidak pasti ADV versi apakah yang akan dilancarkan nanti.

Untuk mengatakan ini adalah gambar ADV 350, nampak seperti bukan kerana bahagian pemegang untuk penumpang belakang, tempat duduk, fender hadapan dan lampu hadapan adalah berlainan. Ia lebih menghampiri ADV 150, tetapi dengan sedikit perubahan termasuk penghadang angin hadapan yang nampak lebih besar dan tinggi.

Selain perubahan kosmetik, ramai menjangkakan ADV baru ini juga bakal menerima enjin baru 156.9 cc seperti yang sudah digunakan pada PCX 160, Vario 160 dan Air Blade 160. Beberapa negara jiran sudah menerima model-model 160 ini, tetapi di negara kita satu pun masih belum tiba.

Jika melihat kepada apa yang dilakukan oleh Honda pada Vario 160, selain enjin, bahagian lain juga dinaik taraf termasuk panel badan serba baru. Itu memang patut berlaku kerana terdapat masalah rekaan pada Vario sebelumnya, tetapi bagi ADV 160, mungkin hanya bahagian-bahagian kecil sahaja yang diubah.

Pada Vario 160, enjin baru satu silinder suntikan bahan api, dengan sistem penyejukan cecair berkapasiti 156.9 cc itu mampu menghasilkan kuasa 15.4 PS pada 8,500 rpm dan 13.8 Nm tork pada 7,000 rpm (sebelum ini 13.1 PS dan 13.4 Nm).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required