EICMA 2021: Honda ADV350 buat kemunculan pertama

EICMA 2021: Honda ADV350 buat kemunculan pertama

Langkah Honda memperkenalkan skuter berbentuk adventure telah menerima sambutan baik daripada pasaran, bukan sahaja melalui model berkapasiti tinggi, iaitu X-ADV 750, tetapi juga melalui model berkapasiti rendah seperti yang ditunjukkan oleh ADV150.

Melihat kepada ini, Honda memperkenalkan satu lagi skuter yang membawa konsep sama, iaitu ADV350. Meskipun kedudukan skuter ini nampak lebih seperti skuter biasa, ia sebenarnya lebih tinggi berbanding X-ADV 750, dengan catatan tinggi tempat duduk 795 mm (+5 mm) dan kelegaan dari tanah 145 mm (+10 mm).

Untuk penggerak, Honda telah menggunakan pakej sama seperti Forza 350, iaitu enjin satu silinder SOHC suntikan bahan api PGM-Fi 330 cc, bersama transmisi automatik CVT dan sistem pacuan tali sawat, menghasilkan kuasa 28.8 hp pada 7,500 rpm dan 31.5 Nm tork pada 5,250 rpm.

Berbeza berbanding X-ADV 750, ADV350 ini hanya menggunakan rim jenis aloi bersaiz 15 inci di hadapan dan 14 inci di belakang (bukan spoked), masing-masing dibalut tayar 120/70 dan 140/70. Suspensi menggunakan fork USD 37 mm (tanpa sebarang pelarasan) dan dua penyerap hentak dengan tabung yang disambungkan kepada lengan ayun aluminium di belakang. Brek adalah jenis cakera 256 mm di hadapan (tunggal) dan 240 mm di belakang (dengan ABS two-channel).

Walaupun datang dengan konsep lasak, ADV350 masih lagi menyediakan kemudahan seperti kebanyakan skuter dengan terdapat ruang simpanan 48 liter di bawah tempat duduk (boleh memuatkan dua helmet), pengecas USB serta penghadang angin hadapan yang boleh dilaras. Menjadikan ia lebih canggih, ADV350 turut didatangkan dengan sistem kunci pintar serta panel LCD yang boleh disambung kepada telefon pintar melalui sistem Honda Smartphone Voice Control.

Perincian lain skuter ini adalah termasuk berat keseluruhan 186 kg, lampu depan dan belakang LED, tangki bahan api 11.7 liter dan sistem keselamatan Honda Selectable Torque Control (HSTC) yang disediakan dalam pilihan dua mod atau boleh ditutup terus.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required