Honda Forza 350, Forza 150 2021 – enjin dinaik taraf

Honda Forza 350, Forza 150 2021 – enjin dinaik taraf

Berita utama untuk pengenalan model skuter baru Forza oleh Honda sudah tentu tertumpu kepada versi 750 tetapi ini tidak bermakna pengeluar itu melupakan model yang lebih kecil. Mereka turut mendedahkan sekali Forza 350 dan Forza 150 yang dinamakan sebagai model tahun keluaran 2021.

Forza 350 bakal masuk ke dalam pasaran untuk menggantikan Forza 300, dan seperti yang boleh dilihat daripada namanya, kapasiti enjin satu silinder empat injap model ini telah ditingkatkan untuk menjadi 330 cc sekaligus kuasanya meningkat 16%, dengan jumlah keseluruhan 28.8 hp pada 7,500 rpm dan 31.5 Nm tork pada 5,250 rpm.

Selain kapasiti, beberapa bahagian lain dalam enjin turut dinaik taraf termasuk crankshaft 10% lebih ringan, throttle body lebih besar (36 mm), injap lebih besar (28 mm), piston oil jet, lubang intake dan ekzos yang diubah, ekzos direka semula serta pelaras rantai cam hidraulik. Transmisi adalah unit CVT yang menggunakan tali sawat untuk menghantar kuasa ke roda belakang.

Penampilan skuter baru ini sudah tentu dipertingkat untuk menjadikannya terus menarik dan di hadapan mempunyai penghadang angin yang boleh dilaras secara elektrik. Di bawah tempat duduk terdapat ruang simpanan yang boleh memuatkan dua helmet fullface dan juga soket pengecas USB. Tangki bahan api berkapasiti 11.7 liter.

Panel instrumen juga telah dinaik taraf, di mana ia sekarang boleh disambungkan dengan Honda Smartphone Voice Control, tetapi dijual sebagai pilihan tambahan. Skuter ini juga dilengkapi dengan sistem kawalan cengkaman Honda Selectable Torque Control (HSTC) yang boleh ditutup sekiranya mahu dan ABS two channel.

Kelengkapan lain pada Forza 350 adalah fork teleskopik, dua penyerap hentak di belakang, rim 15 inci di hadapan dan 14 inci di belakang, brek cakera tunggal 256 mm di hadapan dan 240 mm di belakang, berat 184 kg, tinggi tempat duduk 780 mm, sistem tanpa kunci dan semua lampu LED.

Pergi pula kepada model Forza paling kecil, iaitu Forza 125, hanya beberapa bahagian sahaja yang dipertingkat termasuklah penampilan. Kemudiannya, ia sekarang dipasang dengan penghadang angin yang boleh dilaras secara elektrik, sistem Honda Selectable Torque Control (HSTC) serta pengecas USB untuk menggantikan soket kuasa 12V biasa.

Enjin masih tidak berubah, menggunakan unit satu silinder empat injap 125 cc suntikan bahan api, berserta transmisi CVT untuk menghasilkan kuasa 14.7 hp pada 8,750 rpm dan 12.2 Nm tork pada 6,500 rpm, tetapi ia sekarang sudah menepati tahap emisi Euro 5.

Ruang bawah tempat duduk Forza 125 juga boleh menempatkan dua helmet full face, dan kemudahan lain yang disediakan adalah termasuk sistem tanpa kunci, semua lampu LED dan tangki bahan api 11.5 liter. Rim adalah unit 15 inci di hadapan, dan 14 inci di belakang sementara brek pula kedua-dua bahagian menggunakan cakera.

GALERI: Forza 350 2021

GALERI: Forza 125 2021

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required