Perodua Alza 2022 akan dilancarkan pada 20 Julai ini – anggaran RM62k-RM75k, 1.5L, D-CVT, standard AEB

Perodua Alza 2022 akan dilancarkan pada 20 Julai ini – anggaran RM62k-RM75k, 1.5L, D-CVT, standard AEB

Kita dah tahu varian-varian yang akan ditawarkan untuk Perodua Alza 2022, malah harga anggaran untuk kesemua varian tersebut juga telah diumumkan sebelum ini. Namun untuk lebih jelas bagaimana rupa dan perincian kesemua model Alza 2022 ini, serta harga muktamad untuk MPV tujuh-tempat duduk generasi baharu tersebut, jangan lupa untuk menyaksikan pelancaran rasminya yang akan disiarkan secara langsung secara atas talian di laman Facebook Perodua pada pukul 12 tengah hari, Rabu ini iaitu 20 Julai 2022

Tempahan untuk Alza generasi kedua ini telah pun mula dibuka pada 23 Jun lalu. Ia ditawarkan dalam tiga varian berbeza bermula dengan varian asas X yang diumum dengan harga anggaran RM62,000, diikuti varian pertengahan H dengan harga anggaran RM68,000, dan varian tertinggi AV dengan harga anggaran RM75,000. Harga anggaran ini adalah harga atas jalan tanpa insuran.

Seperti yang diketahui, Alza 2022 ini dihasilkan jauh lebih moden berbanding model generasi pertama – sebab itulah harga jualannya juga adalah jauh lebih tinggi. Ia diasaskan dari platform terkini Daihatsu New Global Architecture (DNGA) seperti Perodua Ativa/Daihatsu Rocky/Toyota Raize, dan merupakan kembar kepada Daihatsu Xenia dan Toyota Avanza/Veloz yang telah dilancarkan di Indonesia.

Klik untuk besarkan

Ia dijana oleh enjin 2NR-VE 1.5 liter empat silinder NA, digandingkan dengan kotak gear D-CVT untuk memacu roda hadapan. Perodua mengesahkan bahawa padanan unit rangkaian kuasa berkenaan telah pun mendapat pengiktirafan Kenderaan Cekap Tenaga (EEV) dengan mencapai penggunaan bahan api serendah 22 km/l dalam ujian Kitaran Pemanduan Malaysia (MDC).

Konfigurasi enjin dan kotak gear yang sama sebenarnya sudahpun digunakan pada Perodua Myvi facelift 2022, yang menampilkan kuasa 103 PS (102 hp) dan tork maksima 137 Nm. Namun untuk Daihatsu Xenia/Toyota Avanza dan Veloz pasaran Indonesia, enjin 2NR-VE tersebut menerima talaan kuasa 106 PS dan tork maksima 138 Nm – angka sebenar untuk Alza 2022 ini masih perlu ditunggu ketika ia dilancarkan kelak.

Antara perincian canggih dipadankan pada MPV segmen-B tujuh-tempat duduk ini termasuk kamera pandangan panaromik 360-darjah, dan juga brek parkir elektronik. Malah kesemua varian menerima enam-beg udara, serta sistem bantuan pemanduan keselamatan Advanced Safety Assist (ASA) terkini.

Sistem tersebut menampilkan perincian standard untuk semua varian termasuk fungsi brek kecemasan automatik (AEB), amaran keluar lorong (LDW), Pengelak Keluar Lorong (LDP) dan Lampu Tinggi Automatik (AHB). Manakala varian tertinggi AV menerima fungsi tambahan termasuk cruise control adaptif (ACC), Kawalan Kekal Lorong (LKC) dan Pemantau Titik Buta (BSM).

Untuk mengetahui lebih perincian berkenaan spesifikasi untuk setiap varian Perodua Alza 2022 ini, anda boleh baca laporan yang kami sediakan pada PAUTAN INI.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required