Geely masuki Eropah dengan jenama EV Geometry

Geely masuki Eropah dengan jenama EV Geometry

Geometry C

Geely Auto telah menandatangani perjanjian kerjasama strategik dengan firma dari Hungary, Grand Automotive Central Europe, untuk pengedaran dan jualan bagi produk dari jenama Geometry, bermula dengan Geometry C yang bakal dijual di Hungary, Czech Republic dan Slovakia pada separuh pertama tahun hadapan.

Sebelum menandatangani perjanjian dengan Geely Auto, Grand Automotive Central Europe merupakan pengimport dan pengedar bagi jenama Nissan di Hungary, Czech Republic dan Slovakia, menurut laman webnya.

“Ini merupakan kali pertama jenama Geely memasuki pasaran Kesatuan Eropah, dan mewakili satu langkah penting ke hadapan untuk cita-cita globalisasi Geely,” kata timbalan pengurus besar eksekutif Geely Xue Tao menurut laporan Car News China.

Jenama Geometry muncul sebagai cabang EV bagi kenderaan elektrik arus perdana Geely, manakala model pembakaran dalaman konvensional, hibrid dan plug-in hybrid kekal di bawah jenama Geely Auto.

Geometry C mempunyai dua pilihan kerangka sama ada hatchback atau crossover, berukuran 4,432 mm panjang, 1,833 mm lebar dan 1,560 mm tinggi dengan jarak roda 2,700 mm. Motor elektrik tunggalnya mampu memberikan kuasa hingga 200 PS dan tork 310 Nm dengan pacuan disalurkan ke roda hadapan, dan ia menawarkan dua spesifikasi bateri; pek bateri 51.9 kWh dengan jarak EV sehingga 400 km, dan pek bateri 61.9 kWh yang mampu memacu Geometry C hingga 550 km.

Ia merupakan keluaran selepas Geometry A, yang merupakan model pertama di bawah jenama kenderaan elektrik syarikat berkenaan dan sebelum ini dikenali sebagai Geely GE11.

Model terbaharu yang muncul daripada jenama Geometry ialah Geometry E, sebuah crossover EV kecil yang berasaskan EX3 Kungfu Cow dan menghasilkan 82 PS daripada motor elektrik tunggalnya. Sebagai perbandingan, EX3 diberikan unit 95 PS/180 Nm yang lebih berkuasa, dan bateri lithium-ion 37 kWh membolehkannya dipacu dengan jarak sehingga 322 km.

GALERI: Geometry C di China

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required