MAA jangka permintaan EV naik pada 2023 kerana insentif — 2,093 unit terjual setakat Oktober 2022

MAA jangka permintaan EV naik pada 2023 kerana insentif — 2,093 unit terjual setakat Oktober 2022

Presiden Persatuan Automotif Malaysia (MAA), Datuk Aishah Ahmad menjangkakan permintaan terhadap kenderaan elektrik (EV) akan meningkat dengan ketara pada 2023. Dalam satu laporan The Star, beliau berkata hal ini akan dipacu oleh insentif semasa yang disediakan oleh kerajaan serta pengenalan model EV yang lebih mampu milik di masa akan datang.

Beliau menambah, setakat Oktober 2022, sejumlah 2,093 unit EV telah didaftarkan, dengan Fitch Solutions meramalkan angka berkenaan akan mencapai 4,449 unit tahun depan. “MAA percaya kita boleh mencapai angka ini di tahun 2023, dengan insentif cukai semasa untuk model pemasangan tempatan (CKD) dan model CBU,” ujarnya. Tahun lalu, hanya 274 unit EV yang terjual di Malaysia.

Ketika ini, EV CKD dikecualikan daripada duti eksais serta cukai jualan, sementara komponen bagi EV pemasangan tempatan pula dikecualikan daripada duti import hingga 31 Disember 2025. Sementara itu, EV CBU pula dikecualikan daripada duti import dan eksais hingga 31 Disember 2024, seperti yang diumumkan dalam Bajet 2023.

MAA jangka permintaan EV naik pada 2023 kerana insentif — 2,093 unit terjual setakat Oktober 2022

Menurut Fittch Solutuions, jualan EV di Malaysia boleh melepasi 1% TIV menjelang 2024 dengan peningkatan permintaan ini, dan syarikat kajiselidik itu menjangakan kenderan plug-in hybrid (PHEV) akan kehilangan sedikit perkongsian pasarannya tahun depan.

Awal bulan ini, Menteri MITI, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata, sasarannya adalah untuk mencapai 15% TIV bagi kenderaan EV dan hibrid menjelang 2030, dan 38% menjelang 2040. Ini juga akan disertai oleh ketersediaan prasarana pengecasan lebih banyak, dengan 10,000 stesen pengecas awam menjelang 2025.

Sasaran ini mampu dicapai, jelas Aishah, sekiranya insentif dikekalkan dan kerajaan laksanakan perancangan untuk memasang lebih banyak stesen pengecas di seluruh Malaysia. “Saya berharap kerajaan semasa akan terus memberi tumpuan dan galakan terhadap jualan EV,” jelasnya.

MAA jangka permintaan EV naik pada 2023 kerana insentif — 2,093 unit terjual setakat Oktober 2022

Minggu lalu, Menteri Sumber Asli, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim, Nik Nazmi Nik Ahmad memaklumkan EV yang lebih mampu milik akan menjadi faktor utama peningkatan jualan EV, dengan kerajaan sedang melihat untuk memperkenalkan EV di bawah harga RM100,000 dalam pasaran tempatan.

“Kebanyakan EV ketika ini dijual pada harga lebih RM100,000, dan perhatian perlu dialihkan kepada segmen pasaran yang lebih luas, iaitu pada harga jualan di bawah RM100,000. Kerajaan sedang mencari jalan untuk memperkenalkan EV yang lebih murah itu,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required