Range Rover Velar 2023 facelift — beza penggayaan, Pivi Pro baru, varian PHEV kini dengan jarak EV 64 km

Range Rover Velar 2023 facelift — beza penggayaan, Pivi Pro baru, varian PHEV kini dengan jarak EV 64 km

Range Rover Velar diberikan facelift untuk tahun 2023, dan itu hanya melibatkan sedikit perubahan luaran dalaman sahaja. Kelengkapan teknologi juga ada yang ditambah, sementara model plug-in hybrid diberi peningkatan bateri untuk jarak EV yang lebih jauh.

Antara perubahannya adalah rekaan gril baru, selari dengan yang ada pada Range Rover terkini. Begitu juga dengan lampu utama Pixel LED dengan DRL, dan di belakang hadir dengan lampu lebih moden dengan apron diperkemas. Dua tambahan warna baru juga diberikan — Metallic Varesine Blue dan Premium Metallic Zadar Grey.

Di dalam, Velar menerima sistem infotainmen Pivi Pro terbaru, dengan skrin sentuh lengkung 11.4-inci terapung. Sistem ini menyokong sambungan tanpa wayar Andorid Auto dan Apple CarPlay, boleh dikemaskini over-the-air, sokongan Amazon Alexa dan paparan fungsi lain kenderaan.

Range Rover Velar 2023 facelift — beza penggayaan, Pivi Pro baru, varian PHEV kini dengan jarak EV 64 km

Kemaskini lain termasuklah balutan kerusi dan perincian, dengan empat warna baru kulit sintetik disediakan (Cloud, Caraway, Raven Blue dan Deep Garnet), kemasan Moonlight Chrome di stereng, konsol tengah dan corong udara, serta kemasan Technical Light Anodised atau Dark Anodised Aluminium.

Ciri tambahan seperti Active Road Noise Cancellation juga ditambah, menjadikan Velar lebih senyap. Sistem berkenaan bergantung kepada sistem audio untuk mengurangkan bunyi bising dalam kabin sebanyak minimum empat decibel (dB). Dan sistem audio bagi varian tertinggi pula melibatkan tetapan Meridian dengan 17 pembesar suara dan 750 watts amplifikasi.

Untuk sistem janaan, SUV plug-in hyrid P400e menampilkan enjin 2.0 liter Ingenium turbocas empat-silinder petrol yang menghasilkan 300 PS dan 400 Nm tork yang dipadankan dengan transmisi automatik lapan-kelajuan.

Range Rover Velar 2023 facelift — beza penggayaan, Pivi Pro baru, varian PHEV kini dengan jarak EV 64 km

Ini dibantu juga oleh motor elektrik dengan janaan 143 PS (105 kW) dan 275 Nm, yang bekerja dengan belt-integrated starter generator (BISG), untuk memberikan janaan total 404 PS dan 640 Nm. Motor elektrik ini dikuasakan oleh bateri lithium-ion berkapasiti 19.2 kWh (sebelum ini 17.1 kWh), dengan jarak EV penuh naik 20% — dari 53 km kepada 64 km.

Kapasiti lebih besar itu juga datang dengan input pengecasan pantas DC yang dipertingkatkan kepada 50 kW (sebelum ini 32 kW), dengan pengecasan 0-80% boleh dicapai dalam masa 30 minit. Untuk pengecasan AC dengan maksimum kekal 7 kW, tempoh yang 2.5 jam untuk penuh.

Selain pilihan PHEV, barisan enjin petrol Ingenium dan diesel dengan teknologi mild-hybrid 48-volt yang termasuk ciri BiSG. Ini memberikan kelebihan ketika pecutan dan situasi Start/Stop yang lebih lancar.

Range Rover Velar 2023 facelift — beza penggayaan, Pivi Pro baru, varian PHEV kini dengan jarak EV 64 km

Untuk petrol, P250 datang dengan enjin 2.0 liter turbocas empat-silinder yang menghasilkan 250 PS (247 hp) dan 365 Nm. Varian paling asas tiada sistem mild-hybrid, tetapi P340 dan P400 ada. Ini memanfaatkan enjin 3.0 liter turbo enam-silinder sebaris yang menjana 340 PS (335 hp) dan 480 Nm (P340) dan 400 PS (395 hp) dan 550 Nm (P400).

Bagi pilihan diesel, D200 menggunakan unit 2.0 liter empat-silinder turbodiesel yang menghasilkan 204 PS (201 hp) dan 430 Nm; sementara D300 dengan 3.0 liter yang menjana 300 PS (296 hp) dan 650 Nm. Semua enjin digandingkan dengan transmisi automatik lapan-kelajuan dan pacuan semua roda (berserta ciri Terrain Response 2).

Tingkat kemasan yang ditawarkan adalah S, Dynamic SE, Dynamic HSE dan Autobiography. Semua model enam-silinder dan PHEV, dan juga Dynamic HSE empat-silinder dilengkapi dengan Adaptive Dynamics sebagai standard.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required