Honda CR-V 2023 dilihat diuji di Putrajaya – Malaysia akan terima model VTEC Turbo & hibrid tak lama lagi?

Honda CR-V 2023 dilihat diuji di Putrajaya – Malaysia akan terima model VTEC Turbo & hibrid tak lama lagi?

Honda CR-V generasi ke-enam telahpun membuat kemunculan sulung globalnya di Amerika Syarikat pada Julai tahun lalu, dan setakat ini belum ada berita ia akan dilancarkan dalam masa terdekat di mana-mana pasaran ASEAN termasuk Thailand dan Indonesia.

Tetapi ia pernah dilihat diuji di Thai pada September lalu, dan hari ini kelibat CR-V generasi baharu berkenaan dilihat sedang diuji di atas jalan raya awam di Malaysia; di Putrajaya dan sekali lagi di Plaza Tol Sungai Besi oleh pembaca paultan.org Jack0 dengan mengenakan pelekat penyamaran!

Ketika diperkenalkan di AS, CR-V ini hadir dengan dua pilihan unit rangkaian kuasa iaitu enjin 1.5 liter VTEC Turbo dan juga dalam versi hibrid elektrik dengan enjin 2.0 liter NA. Bagi model 1.5 liter VTEC turbo, enjin berkenaan berupaya menghasilkan kuasa 193 PS pada takat 6,000 rpm dan juga tork maksima 243 Nm bermula 1,700 rpm hingga 5,000 rpm, digandingkan dengan kotak gear CVT.

Honda CR-V 2023 dilihat diuji di Putrajaya – Malaysia akan terima model VTEC Turbo & hibrid tak lama lagi?

Manakala untuk model hibrid, ia menggunakan unit rangkaian kuasa hibrid terkini dan paling berkuasa ditawarkan Honda iaitu sistem e:HEV dengan enjin 2.0 liter. Sistem berkenaan menggandingkan enjin petrol kitaran Atkinson 2.0 liter yang kebanyakkan masanya hanya berfungsi sebagai generator untuk bateri lithium-ion, dan digandingkan dengan dua motor elektrik di mana salah satunya memacu terus roda hadapan dengan bekalan kuasa 207 PS dan tork maksima 335 Nm.

Kedua-dua unit rangkaian kuasa ini sudahpun ditawarkan di Malaysia sebelum ini, dipasang pada model-model CKD yang dipasang dikilang Honda Malaysia di Pegoh, Melaka. Enjin 1.5 liter VTEC Turbo berkenaan sudahpun menjadi enjin utama bagi model-model Honda di sini seperti Civic, HR-V dan CR-V generasi sedia ada, manakala unit hibrid e:HEV 2.0 liter pula sudah pun diperkenalkan pada Honda Civic RS Hybrid yang dilancarkan pada November tahun lalu.

Honda CR-V 2023 ini dihasilkan lebih besar dari model sebelumnya dengan dimensi 4,694 mm panjang, 1,864 mm lebar, tinggi 1,681 mm dan jarak roda sejauh 2,700 mm. Jadi berbanding model generasi kelima, versi baharu ini adalah 69 mm lebih panjang, 10 mm lebih lebar dan jarak roda 40 mm lebih jauh. Namun dari segi tinggi, ia adalah 8 mm lebih rendah yang memberikan rupa lebih sporty.

Dengan jarak roda yang lebih jauh, penumpang pada tempat duduk belakang kini menerima ruang kaki yang 15 mm lebih besar. Dan tidak kira varian turbo mahupun hibrid, kedua-duanya kini menerima ruang kargo lebih besar.

Bagi model generasi sedia ada di Malaysia, CR-V dijual pada harga atas jalan tanpa insuran bermula RM146,900 bagi model asas 2.0L 2WD yang menerima enjin 2.0 liter NA dan hanya memacu roda hadapan, diikuti tiga varian lebih tinggi menggunakan enjin 1.5 liter VTEC Turbo dengan harga paling mahal RM171,400 untuk model 1.5L TC-P 4WD.

Dengan saiz yang lebih besar dan juga pelbagai teknologi baharu diterapkan, mungkin harga untuk Honda CR-V 2023 ini akan meningkat dari model generasi terdahulu?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required