Guna kad debit untuk bayar parkir tidak selamat? Mudah diakses oleh scammer – Ahmad Maslan

Guna kad debit untuk bayar parkir tidak selamat? Mudah diakses oleh scammer – Ahmad Maslan

Sejak kebelakangan ini, penggunaan kad debit/kredit banyak dilaksanakan untuk pembayaran di tempat parkir kenderaan. Ia merupakan antara pilihan kaedah transaksi tanpa tunai yang memberikan kemudahan kepada pengguna dalam membuat pembayaran. Walau bagaimana pun, ada banyak pihak yang meragui kebolehpercayaan penggunaan kad debit/kredit secara PayWave dan tidak menggunakan kod pin.

Hal ini turut dibangkitkan menerusi persidangan Dewan Negara yang semalam, di mana Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Seri Ahmad Maslan sendiri mengakui data pengguna yang menggunakan kad debit untuk membuat pembayaran di tempat letak kereta tanpa tunai tidak selamat dan mudah untuk diakses oleh scammer.

Menurut beliau, data-data berkenaan boleh diakses hanya menggunakan perisian hasad (malware), laporan Sinar Harian.

“Saya setuju apa yang disebut itu, jadi kita kena terus berhati-hati dan angka yang saya nyatakan dalam Dewan Rakyat mengenai penipuan scam untuk negara hampir 22,000 orang telah menjadi mangsa dan kerugian sekitar RM850 juta. Itu adalah satu angka yang tinggi dan kita harap sentiasa berhati-hati terutama menggunakan kad-kad yang boleh diakses menggunakan perisian khas terhadap akaun,” katanya.

Guna kad debit untuk bayar parkir tidak selamat? Mudah diakses oleh scammer – Ahmad Maslan

Kenyataan beliau adalah bagi menjawab soalan Datuk Mohd Hisamudin Yahaya yang ingin mengetahui sama ada data pengguna kad debit selamat dan terpelihara sekiranya membuat pembayaran di tempat letak kereta tanpa tunai.

Walau bagaimana pun, Ahmad Maslan tidak memperincikan sebarang maklumat mahu pun bukti yang mengesahkan aktiviti scammer yang membabitkan isu penggunaan kad debit ini.

Pada tahun 2017, Bank Negara Malaysia pernah memaklumkan bahawa kaedah pembayaran menggunakan kad debit ini adalah selamat memandangkan terdapat teknologi chip EMV yang digunakan bagi menjana kod dinamik setiap kali transaksai dilakukan serta ia juga dapat mengelakkan kad terbabit diklon.

Mungkin scammer memerlukan terminal PayWave palsu bagi menutup terminal PayWave yang sebenar bagi tujuan kecurian, atau pun mengubah suai perkakasan terbabit. Jadi jika anda curiga dengan terminal PayWave yang terdapat di tempat awam seperti di kawasan parkir, anda perlu melaporkan perkara ini segera kepada pihak pengurusan parkir berkenaan.

Selain itu, ada isu lain yang sering diperkatakan oleh netizen iaitu pemotongan sejumlah RM250 sekiranya membuat pembayaran menggunakan kad debit secara PayWave dan nilai itu akan dikembalikan kemudian selepas menolak jumlah kadar bayaran sebenar seperti mana berlaku sekiranya mengisi minyak di stesen minyak. Sebenarnya jumlah had kumulatif pemotongan tersebut boleh ditetapkan oleh pengguna menerusi bank perkhidmatan yang digunakan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required