Hyundai Malaysia tayang 3 model baharu untuk 2023 – Tucson serba baharu, Santa Fe facelift, Ioniq 6 EV

Hyundai Malaysia tayang 3 model baharu untuk 2023 – Tucson serba baharu, Santa Fe facelift, Ioniq 6 EV

Selepas melancarkan SUV segmen-B Creta pagi tadi, Hyundai-Sime Darby Motors (HSDM) telah menayang imej teaser bagi model yang akan dilancarkan tidak lama lagi. Dengan tajuk “2023, we’re coming”, ia memaparkan dua model yang telah pun berada di pasaran Malaysia iaitu Creta dan Palisade facelift bersama tiga lagi model yang ‘masih berada dalam samar bayangan’.

Apakah tiga model yang bakal dibawa masuk ke pasaran Malaysia tahun ini? Tekaan kami ialah SUV Tucson generasi-keempat serba baharu, Santa Fe facelift dan Ioniq 6 EV.

Tucson merupakan SUV segmen-C yang menjadi pesaing model Honda CR-V dan Mazda CX-5. Ia ditawarkan dalam dua versi jarak roda pendek dan juga jarak roda panjang mengikut pasaran. Dan menerusi imej yang pernah kami terima sebelum ini, nampaknya Malaysia bakal menerima Tucson dalam versi jarak roda panjang seperti model pasaran Amerika Syarikat.

Manakala Santa Fe facelift pula, model generasi keempat ini menggunakan platform “Integrated Architecture” berbanding model sebelumnya, menjadikannya model SUV Hyundai pertama di peringkat global yang menggunakan platform berkenaan.

Bagi Ioniq 6 EV pula, ia tampil dengan rekaan yang lebih halus dan beralun, berbeza dengan rekaan kotak pada Ioniq 5. Rekaan alun ini membolehkan sedan berkenaan mempunyai bacaan aerodinamik drag coefficient pada tahap 0.21, dengan kadar penggunaan tenaga 13.9 kWh/100 km — antara yangt terendah dalam industri ketika ini menurut Hyundai — dengan jarak perjalanan 614 km mengikut kitaran WLTP.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required