Hyundai Creta kini di M’sia – 1.5L N/A, SmartSense, Apple Car Play, Android Auto tanpa wayar; RM150k

Hyundai Creta kini di M’sia – 1.5L N/A, SmartSense, Apple Car Play, Android Auto tanpa wayar; RM150k

Hyundai-Sime Darby Motors (HSDM) selaku pengedar jenama Hyundai di Malaysia telah pun melancarkan Hyundai Creta yang hadir dengan varian tunggal 1.5 Plus. SUV segmen-B lima-tempat duduk ini ditawarkan dengan harga atas jalan RM149,888 tanpa insurans untuk Semenanjung Malaysia. Creta untuk pasaran Malaysia merupakan model import sepenuhnya (CBU) dari Indonesia.

Untuk pasaran Malaysia, Creta diberikan enjin 1.5 liter naturally-aspirated petrol MPI empat-silinder sebaris yang mampu menghasilkan kuasa hingga 115 PS pada 6,300 rpm dan tork 144 Nm pada 4,500 rpm. Pacuannya disalurkan ke roda hadapan menerusi Smartstream IVT CVT. Ia mampu dipecut dari 0-100 km/j dalam 12 saat dan kelajuan maksimumnya cecah 170 km/j. Ia juga menampilkan empat pilihan mod pemanduan (Eco, Normal, Sport, Smart) untuk memperbanyakkan lagi karakter Creta.

Creta diasaskan dari platform yang sama dengan SUV segmen-B Kia Seltos, dengan dimensi 4,315 mm panjang, 1,790 mm lebar, 1,630 mm tinggi dan jarak roda sejauh 2,610 mm. Walaupun ia masih dikelaskan dalam model segmen-B, Creta berada satu anak tangga di bawah Kona kerana dihasilkan untuk pasaran seperti ASEAN dan India berbanding Kona yang disasarkan untuk pasaran Eropah.

Hyundai Creta kini di M’sia – 1.5L N/A, SmartSense, Apple Car Play, Android Auto tanpa wayar; RM150k

Namun dari segi saiz, Creta masih dilihat sedikit lebih besar kerana Kona hanya menampilkan ukuran 4,215 mm panjang, 1,800 mm lebar, 1,575 mm tinggi dan jarak roda 2,600 mm. Untuk pasaran Malaysia, Creta mampu memberikan persaingan dengan Perodua Ativa dan satu lagi SUV segmen-B yang bakal dibawa masuk oleh Honda iaitu WR-V.

Walau bagaimana pun, Creta lebih besar dari Ativa kerana SUV Perodua itu hanya tampil dengan dimensi 4,065 mm panjang, 1,710 mm lebar, 1,635 mm tinggi dan jarak roda 2,525 mm. Honda WR-V juga dilihat lebih kecil dengan dimensi panjang 4,060 mm, lebar 1,780 mm, tinggi 1,608 mm dan jarak roda sejauh 2,485 mm. Bagi ruang butnya, Creta memiliki kapasiti cecah 416 liter sekiranya tempat duduk dalam keadaan menegak dan 1,384 liter sekiranya tempat duduk dibaringkan.

Imej luaran Creta ditampilkan dengan rekaan yang berani dan bergaya, terutamanya pada bahagian hadapannya yang nampak unik dengan wajah Parametric Jewel, di mana lampu nyalaan siang LED ‘tersembunyi’ di dalam grilnya. Pada waktu malam, lampu nyalaan siang digabungkan dengan lampu hadapan projektor LED yang dipasang pada bampar untuk memberikan kesan visual yang lebih menyerlah. Ia juga diberikan roda aloi 17-inci yang dibaluti tayar 215/60 R17 dengan tayar simpanan juga sama saiz tetapi dengan roda keluli.

Hyundai Creta kini di M’sia – 1.5L N/A, SmartSense, Apple Car Play, Android Auto tanpa wayar; RM150k

Untuk pengendaliannya, Creta digandingkan dengan suspensi topang MacPherson untuk bahagian hadapan dan Coupled Torsion Beam Axle (CTBA) di belakang. Manakala cakera brek bersaiz 15-inci di hadapan dan 14-inci dibelakang turut diberikan.

Untuk bahagian kabinnya, Creta menerima bentangan papan pemuka berentuk-T, balutan upholstery fabrik dengan kemasan kulit untuk roda stereng dan tombol gear, tempat duduk balutan fabrik, kluster TFT LCD, skrin sesentuh infotainmen lapan-inci dengan sokongan Android Auto dan Apple CarPlay tanpa wayar, brek parkir elektronik dengan Auto Hold dan paparan instrumen 10.25-inci untuk bahagian pemandu.

Selain itu, ia turut diberikan empat pembesar suara dengan dua unit tweeter, kawalan audio pada roda stereng, ketersambungan Bluetooth, kunci pintar dengan butang penghidup enjin, pedal penukar gear, kamera pandangan belakang dengan Dynamic Parking Guide, dua unit port punca kuasa, tiga unit USB port, sistem navigasi dan pendingin hawa zon tunggal automatik dengan corong untuk tempat duduk belakang.

Bagi aspek keselamatan, Creta didatangkan dengan ciri standard termasuk enam beg udara dan set kelengkapan Hyundai SmartSense bagi keselamatan aktif yang merangkumi Bantuan Mengelak Pelanggaran Titik Buta, Bantuan Mengelak Pelanggaran Hadapan, Bantuan Kekal Lorong, Bantuan Ikut Lorong, Amaran Ketibaan Kenderaan, Bantuan Mengelak Pelanggaran Trafik Lintasan Belakang, Amaran Keluar Selamat dan Bantuan Lampu Tinggi. Dengan adanya ciri keselamatan ini membolehkan Creta menerima penarafan lima-bintang daripada ASEAN NCAP.

Untuk pasaran Malaysia, Hyundai Creta menawarkan lima pilihan warna luaran iaitu Galaxy Blue Pearl, Midnight Black Pearl, Titan Gray Metallic, Creamy White Pearl dan Dragon Red Pearl, dengan kesemuanya diberikan tema dalaman dengan rona hitam.

Dengan harga yang ditawarkan iaitu RM149,888 tanpa insurans, setiap pembeliannya juga diberikan waranti lanjutan percuma lima-tahun/300,000 km dan tiga-tahun/50,000 km servis percuma untuk 150 pembeli pertama.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required