VIDEO: Kembar Proton X50, Geely Coolray ‘tapau’ 2 Honda Civic EG dalam kejohanan Drag di Filipina

VIDEO: Kembar Proton X50, Geely Coolray ‘tapau’ 2 Honda Civic EG dalam kejohanan Drag di Filipina

Walaupun sudah hampir tiga tahun Proton menggunakan enjin 1.5 liter tiga-silinder Turbo pada pelbagai modelnya, masih lagi ramai yang tidak boleh menerima bahawa enjin berkenaan mampu menghasilkan kuasa yang lebih besar berbanding enjin NA 2.0 liter.

Namun bagi sesiapa yang telah pun mencuba memandu mana-mana model dengan enjin berkenaan, mereka pasti setuju ini ia adalah enjin yang cukup berkuasa dan menyeronokkan, lebih-lebih lagi dengan pemadanan kotak gear klac berkembar automatik tujuh-kelajuan.

Sebab itulah di Malaysia sendiri kita boleh lihat sudah banyak Proton X50 yang diubahsuai seperti X50 ‘Militank’ dan X50 Racechip dan FTuned yang mencatatkan masa yang sangat pantas di Litar Antarabangsa Sepang. Dan bagi kembarnya iaitu Geely Coolray, nampaknya SUV berkenaan turut digunakan dalam perlumbaan Drag di sana!

Hujung minggu lalu pusingan terakhir Kejuaraan Drag Nasional Filipina (NDRC PH) berlangsung di Clark International Speedway. Apa yang menarik, sebuah Geely Coolray bertanding dalam kelas Sportsman (untuk jentera yang mampu melakukan pecutan 0-400 meter dalam julat masa 14 hingga 15.99 saat) yang didominasi oleh barisan model-model Honda Civic dari generasi EG dan EK.

Pada pusingan penyingkiran awal (anda boleh tonton pada 2:01:30 pada siaran langsung yang direkod di atas), Geely Coolray dengan nombor perlumbaan #150 berkenaan berjaya mengalahkan sebuah Honda Civic EG hatchback yang dilihat mengenakan panel badan sebelah hadapan ringan menggunakan material gentian karbon, serta corong udara besar menggantikan lampu hadapan sebelah kanan.

Namun setelah kedua-dua kereta dilepaskan, nampaknya Geely Coolray yang masih menggunakan enjin tiga-silinder turbo memacu roda hadapan (seperti yang diberitahu pengulas) dengan mudah melepasi garisan penamat dengan meninggalkan Civic EG berwarna putih berkenaan di belakang.

VIDEO: Kembar Proton X50, Geely Coolray ‘tapau’ 2 Honda Civic EG dalam kejohanan Drag di Filipina

Dengan kemenangan tersebut membolehkan Geely Coolray tersebut terus bertanding dalam pusingan Winners Bracket. Ia kemudian muncul pada 3:29:15 untuk sekali lagi berlumba dalam pusingan Winners Bracket, kali ini berhadapan dengan sebuah lagi Honda Civic EG Hatchback berwarna biru.

Sekali lagi Geely Coolray tersebut menang menentang Honda Civic EG, namun dengan catatan masa yang dicatatkan masih tidak melayakkannya untuk mara ke peringkat akhir.

Awal bulan ini Proton telah pun mendedahkan versi konsep untuk Proton X50 R3 yang bakal diproduksi dalam jumlah terhad hanya 200 unit. Dengan potensi yang ada, mungkin kita boleh lihat model berkenaan akan menerima talaan lebih berkuasa dari model standard?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required