Proton X50 R3 Concept didedah di Malaysia Autoshow 2023 – hanya 200 unit, tempahan bermula esok!

Proton X50 R3 Concept didedah di Malaysia Autoshow 2023 – hanya 200 unit, tempahan bermula esok!

Yang tertunggu-tunggu bila Proton R3 akan kembali – ini dia, Proton X50 R3 sudah pun didedahkan ketika belangsungnya Malaysia Autoshow 2023 minggu ini! Tidak seperti Saga R3 dan Iriz R3 sebelum ini yang hanya menampilkan ‘kejuruteraan sticker‘, X50 R3 ini nampaknya menerima sentuhan yang lebih banyak dari pasukan R3 sebenar sendiri.

Berdasarkan bumbung berwarna hitam berkilat dan juga bumbung suria pada unit yang dipamerkan ini, X50 R3 ini diasaskan dari versi paling berkuasa X50 Flagship yang dijana enjin 1.5 liter tiga-silinder Turbo GDI menjana 177 PS dan tork maksima 255 Nm.

Pada bahagian luaran, X50 R3 ini datang dalam warna hitam matte, serta diberikan kit-kit aerodinamik istimewa. Pada bahagian bawah bampar hadapan, spoiler dagu asal X50 menerima satu lapisan sayap khas – ia direka dengan konsep asli R3 seperti pada Satria Neo R3 sebelum ini, bersama tiga bilah ‘taring’ di tengah.

Proton X50 R3 Concept didedah di Malaysia Autoshow 2023 – hanya 200 unit, tempahan bermula esok!

Bahagian bawah sisi turut diberikan skirt yang juga direka seakan sayap bagi disesuaikan dengan spoiler hadapan. Bampar belakang masih nampak sama, namun bahagian atas dan juga kemasan diffuser di bawah diasingkan dengan kemasan jalur yang lebih menyerlah.

Manakala di pintu hatch belakang, spoiler asal X50 yang bersaiz kecil diganti dengan unit sayap berkembar yang lebih besar serta diberikan kemasan gentian karbon – spoiler ini kelihatan seiras dengan spoiler ‘S’ untuk Geely Binyue pasaran China.

Wajib untuk model-model R3 adalah serlahan-serlahan kuning pada badan, iaitu warna rasmi perlumbaan untuk jentera lumba dari Malaysia. Serlahan kuning berkenaan diberikan pada spoiler depan, skirt sisi, jalur kemasan bampar belakang, kemasan busur panah pada gril (biasanya merah pada X50 standard), jalur pada penutup cermin sisi dan juga jalur pelekat pada bonet hadapan.

Badan X50 R3 ini juga nampak sudah direndahkan menerusi ubahsuai yang dibuat pada suspensi, dengan rim istimewa di sarung pada hab. Rim aloi ringan yang dihasilkan secara flow formed 18-inci lima jejari berkembar berkenaan datang dalam kemasan hitam berkilat bersama penutup hab tengah R3, disalut dengan tayar 215/55R18. Namun berbanding rim-rim asli R3 sebelum ini yang datang dengan logo yang diukir, tulisan “Race.Rally.Research” pada bibir rim X50 R3 ini hanyalah pelekat.

Dengan jarak jejari rim yang besar, dapat dilihat angkup brek X50 R3 ini juga sudah diberikan kemasan kuning bagi menggantikan angku berwarna merah pada X50 Flagship biasa.

Pada bahagian dalaman pula, X50 R3 ini diberikan set pedal aloi dan juga karpet yang nampak sama dengan aksesori-aksesori R3 zaman Satria Neo sebelum ini, bersama perehat kepala yang disulam dengan logo R3. Bahagian lain nampaknya masih lagi sama.

Walaupun ia masih lagi dalam versi konsep, Proton mengumumkan bahawa X50 R3 ini sudah pun boleh ditempah dan ia hanya akan dihasilkan terhad sebanyak 200-unit sahaja. Ia adalah untuk meraikan ulang tahun ke-20 R3, dan tempahannya tidak akan dibuka di bilik-bilik pameran tetapi hanya boleh dibuat ketika berlangsungnya Malaysia Autoshow 2023 ini sahaja.

Namun untuk model produksi sebenar yang akan diserahkan kepada pelanggan nanti, ia tidak sepenuhnya hadir seperti versi konsep yang didedahkan kali ini, dan akan menerima beberapa perincian lain termasuk logo “R3 20th anniversary” pada pintu hatch belakang dan dalam kabin serta karpet kaki R3 3D.

Kami difahamkan, akan ada aksesori berkenaan akan ditawarkan secara aftermarket atas kekangan kelulusan VTA JPJ yang perlu dibuat semula, dan R3 turut merancang untuk menawarkan tingkat taraf yang merangkumi sistem brek, suspensi serta talaan semula pada enjin bagi memberikan lebih kuasa!

Dengan spesifikasi yang masih belum dimuktamadkan, sudah tentu harga untuk model ini juga masih belum diumum. Jika anda berminat untuk menempah X50 R3 ini, anda perlu datang sendiri ke reruai Proton di Malaysia Autoshow 2023 yang berlangsung di MAEPS, Serdang bermula esok hingga 7 Mei ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required