Produksi Proton Exora akhirnya tamat – 196,583 unit MPV segmen-C dihasilkan selama 14-tahun!

Produksi Proton Exora akhirnya tamat – 196,583 unit MPV segmen-C dihasilkan selama 14-tahun!

Seperti yang dijangkakan, selepas unit terakhir enjin Campro CFE disiapkan minggu lalu, produksi untuk satu-satunya model yang masih menggunakan enjin tersebut iaitu Proton Exora juga ditamatkan. Tiada lagi pengumuman rasmi dari Proton, namun menerusi gambar yang tular semalam, unit terakhir Exora yang dibuat di Kilang Pengeluaran Medium (MVF) Proton sedang disiapkan.

Pekerja kilang berkenaan ‘meraikan’ kerangka terakhir MPV tersebut dengan menulis “14 years, Last MPV Exora, #196583, 18/10/23 TQ Proton!” pada penutup bonet hadapan yang belum dicat. Ya, Exora yang dilancarkan secara rasmi pada April 2009 telah diproduksi di kilang berkenaan selama 14 tahun sebanyak 196,583 unit!

Exora bukan sahaja MPV pertama yang dihasilkan oleh Proton, malah ia adalah MPV pertama dari jenama tempatan (Juara dan Perodua Rusa didaftarkan sebagai van). Pembangunan MPV yang dikenali dengan kod P6-20A ini dibuat pada zaman Proton dipimpin oleh Tan Sri Syed Zainal Abidin, dan ia adalah hasil sepenuhnya kejuruteraan tempatan, disesuaikan untuk penggunaan rakyat Malaysia.

Dengan berakhirnya produksi Proton Exora ini bermakna tiada lagi penawaran MPV segmen-C di Malaysia dari mana-mana jenama selepas ini. Exora sebelum ini mendominasi jualan segmen berkenaan dan menjadi model paling laris dalam kelasnya selama bertahun-tahun, sehingga ia kekal sebagai satu-satunya MPV segmen-C yang dijual di sini tanpa saingan.

Produksi Proton Exora akhirnya tamat – 196,583 unit MPV segmen-C dihasilkan selama 14-tahun!

Proton Exora 2009

Proton mengemaskini penawaran Exora dari tahun ke tahun. Ia pernah dijual dalam versi paling murah iaitu Standard MT pada 2015 dengan harga RM56,888, dan pernah ditawarkan dalam versi paling mahal iaitu Exora Prime pada 2011 yang menampilkan konfigurasi enam-tempat duduk termasuk tempat duduk kapten pada baris kedua, 12 tahun sebelum kewujudan Proton X90!

Kali terakhir Exora dikemaskini adalah pada tahun lalu yang menampilkan logo ‘Thundercats’ baru Proton (Exora sempat berada dalam tiga zaman logo Proton yang berbeza!), dijual pada harga bermula RM62,800 hingga RM69,800.

Ketika diperkenalkan pada 2009, Exora hanya tampil dengan enjin Campro CPS 1.6 liter yang menghasilkan 125 hp dan tork maksima 150 Nm. Mengambil respon orang ramai yang mengatakan enjin berkenaan tidak cukup kuasa (era yang sama menyaksikan Toyota menjual Avanza dengan hanya enjin 1.3 liter), Proton menawarkan enjin CamPro Charged Fuel Efficiency (CFE) 1.6L yang disuap pengecas turbo bagi menghasilkan kuasa 138 hp/205 Nm.

Produksi Proton Exora akhirnya tamat – 196,583 unit MPV segmen-C dihasilkan selama 14-tahun!

Proton Exora 2023

Enjin berkenaan diperkenalkan menerusi Exora Bold 2011, dan MPV tersebut menjadi model Proton pertama yang menerima enjin turbo dari kilang sebelum unit rangkaian kuasa sama ditawarkan pada sedan Proton Preve pada tahun 2012, diikuti versi hatchbacknya iaitu Suprima S pada 2013.

Enjin CFE itu juga menjadikan Exora sebagai antara MPV segmen-C paling berkuasa dalam pasaran. Namun walaupun prestasinya agak mengujakan, enjin ini dihambat dengan masalah hos penyejuk minyak pelincir (OCH) yang selalu pecah, serta agak kuat ‘menelan’ petrol.

Exora juga merupakan antara MPV yang paling selamat dizamannya dengan menerima pengiktirafan empat-bintang dalam ujian pelanggaran keselamatan Program Penilaian Kereta Baharu Australasian (ANCAP), yang dilihat lebih ketat berbanding ujian ASEAN NCAP yang dibuat di Malaysia.

Model konsep SUV Proton Lekiu (kiri) dan konsep trak pikap Proton (kanan), kedua-duanya diasaskan dari Exora

Proton turut menghasilkan pelbagai prototaip menerusi MPV ini, antaranya prototaip yang dijana oleh unit rangkaian kuasa Range Extender Electric (REEV) pada 2010, dan dijadikan asas kepada model konsep SUV Lekiu pada 2010 serta model konsep trak pikap Proton pada 2015.

Pada 2019, sebuah Exora dengan sistem pemanduan autonomi ditunjukkan di Putrajaya, dan terbaharu Exora digunakan sebagai stesen pengesan EV bergerak oleh Gentari.

Dalam tempoh 14 tahun dan pengeluaran hampir 200,000 ribu unit, Exora yang digunakan sebagai pengangkutan keluarga sudah tentu rapat dengan rakyat Malaysia. Anda ada kenangan dengan Exora? Kalau sudi kongsikanlah pada ruangan komen di bawah atau di laman-laman sosial kami!

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required