Honda CR-V 2024 – kenapa bukan 7 tempat duduk?

Honda CR-V 2024 – kenapa bukan 7 tempat duduk?

Sementara Honda CR-V generasi keenam mempunyai kabin dengan tujuh tempat duduk, seperti yang dipasarkan di Thailand, negara kita cuma menerima versi lima tempat duduk sahaja.

Menurut ketua projek CR-V baru ini, iaitu Eisuke Sato semasa majlis pelancaran model itu untuk pasaran Malaysia semalam, pilihan ini dibuat berdasarkan permintaan serta jumlah yang dijual.

Malah di Thailand juga, meskipun versi tujuh tempat duduk ini ada dijual, permintaannya dijangka kecil sahaja. Daripada lima varian yang ditawarkan di negara itu, hanya satu adalah varian tiga baris tempat duduk, dengan jumlah keseluruhan tujuh tempat duduk.

Di Malaysia, CR-V generasi keenam diperkenalkan dalam empat varian, iaitu 1.5L Turbo S pada harga RM159,900, 1.5L Turbo E pada RM169,900, dan 1.5L Turbo V AWD pada RM181,900, sementara harga untuk varian hibrid 2.0L E:HEV RS hanya akan diumumkan awal tahun depan.

Model 1.5L menggunakan enjin petrol empat silinder 1.5L turbo bersama padanan transmisi CVT Earth Dreams, mampu menghasilkan kuasa 193 PS pada 6,000 rpm dan tork 243 Nm dari 1,700 rpm hingga 5,000 rpm. Sementara itu, model hibrid pula menggunakan padanan motor elektrik dengan enjin NA empat silinder 2.0 liter kitaran Atkison yang bertindak selaku generator, dengan kuasa keseluruhan 184 PS (181 hp, atau 135 kW) pada 5,000 hingga 8,000 rpm dan 335 Nm dari sifar ke 2,000 rpm.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required