Skyworth dikendalikan Berjaya melalui kerjasama baru — persetujuan dengan NexV Auto Alliance ditamatkan

Skyworth dikendalikan Berjaya melalui kerjasama baru — persetujuan dengan NexV Auto Alliance ditamatkan

Berjaya umumkan bahawa syarikat itu telah menandatangani memorandum kerjasama strategik dengan pengeluar kenderaan elektrik komersil China, Skywell. Dalam satu kenyataan, Berjaya menyatakan yang kerjasama itu bertujuan untuk menjadikann Skywell sebagai jenama kenderaan tenaga baru (NEV) di Malaysia dan rantau ASEAN. Skywell mengeluarkan kedua-dua NEV komersil dan penumpang, dengan yang kedua ini menggunakan jenama Skyworth yang lebih sinonim sebagai jenama kelengkapan elektronik rumah.

Bersetujuan dengan Skywell ini adalah menerusi anak syarikatnya, Berjaya Eco-Drive (Berjaya ED) dan bertujuan untuk meneroka kerjasama bagi “memperluas teknologi NEV dan ekosistemnya” di Malaysia. Berjaya juga menandatangani perjanjian serupa dengan Skyworth untuk kelengkapan elektrik rumah — kedua-dua syarikat ini ditubuhkan oleh Stephen Wong, yang juga merupakan pemegang kepentingan utamanya.

Skyworth dikendalikan Berjaya melalui kerjasama baru — persetujuan dengan NexV Auto Alliance ditamatkan

“Kerjasama strategik dengan Skyworth dan Skywell ini mempunyai prospek transformtif yang akan mengubah landskap beberapa sektor di Malaysia dan Asia Tenggara,” jelas pengasas dan penasihat Berjaya, Vincent Tan. “Dengan menggabungkan kepakaran bersama kami, serta memanfaatkan kekuatan serantau, kami berada di barisan depan untuk merancakkan inovasi, memupuk pembangunan mapan dan membuka jalan kepada masa depan lebih sejahtera di rantau ini.”

Wong menambah: “Kami percaya, menerusi usaha bersama serta kerjasama jujur antara kedua-dua pihak, kami akan meraih manfaat bersama dengan matlamat yang sama, dengan memperkukuh latihan tenaga kerja dan lokalisasi bagi keseluruhan rantaian industri, serta produktiviti baru disamping mewujudkan projek penting untuk ekonomi China-Malaysia.”

Dalam perkembangan sebelum ini, perlu juga dinyatakan bahawa Skywell pernah mengumumkan kerjasama dengan NexV Auto Alliance (NAASB) — sebuah anak syarikat pengeluar sarung tangan CarePlus — yang turut melibatkan perancangan untuk memasang Skyworth EV6 di kilangnya di Chembong, Negeri Sembilan. Sumber dari NAASB telah mengesahkan kepada paultan.org bahawa kerjasama itu telah ditamatkan atas sebab adanya keperluan perniagaan yang tidak dapat dipenuhi. Dengan ini, Berjaya akan mengambil tugas untuk mengedarkan jenama EV terbabit.

Setakat ini, masih belum jelas sama ada jenama Skyworth akan terus digunakann di Malaysia, memandangkan kenyataan media yang dikeluarkan itu menyatakan hasrat untuk mempromosi Skywell sebagai jenama di sini. Untuk makluman, Skyworth EV6 yang dijual di pasaran lain menggunakan nama Skywell ET6, mungkin untuk mengelakkan persamaan nama dengan Kia EV6. Dengan perkembangan ini, belum dapat dipastikan sama ada perancangan awal untuk memperkenalkan model berkenaan pada suku ketiga tahun ini akan diteruskan, begitu juga sama ada ia akan di pasang CKD di sini atau sebaliknya.

Skyworth EV6

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required