Ferrari GTC4Lusso T diperkenalkan di Malaysia – 3.9L V8 Turbo, 601 hp/760 Nm, harga asas bermula RM1.09j

ferrari_gtc4lussot_ext-1

NAZA Italia, pengedar utama Ferrari di Malaysia, telah pun melancarkan Ferrari GTC4Lusso T petang ini. Mengetengahkan konfigurasi empat tempat duduk, GTC4Lusso juga menampilkan pacuan semua roda dan bentuk badan jenis shooting brake sama seperti FF. Ia disasarkan untuk memenuhi kehendak pemandu yang mahukan Grand Tourer selesa tanpa mengorbankan prestasi sebuah Ferrari sebenar.

Buat pertama kalinya, Ferrari memadankan penjana kuasa 3.9 litre V8 turbo lapan-silinder dari keluarga enjin F154 untuk jenteranya bagi menggantikan unit 6.3 liter F140 V12. Ia mampu menghamburkan kuasa sehingga 601 hp (atau 610 cheval vapeur) pada 7,500 rpm dan tork puncak 760 Nm dari 3,000 hingga 5,250 rpm. Berbanding 680 hp pada 8,000 rpm dan tork 697 Nm pada 5,750 rpm pada F140 V12, menjadikan GTC4Lusso lebih berkuasa, tetapi kurang tork.

ferrari_gtc4lussot_ext-3

Ferrari berkata, karakteristik V8 Turbo adalah bersesuaian dengan pemanduan setiap hari termasuk memandunya di kawasan urban. Malah enjin ini juga pernah mendapat pencalonan bagi Enjin Antarabangsa Tahunan Terbaik tahun 2016.

Ia juga dipadankan dengan kotak gear klac-berkembar tujuh-kelajuan F1 DCT, membolehkan GTC4Lusso T memecut dari 0-100 km/j dalam masa hanya 3.5 saat dan mencapai kelajuan maksimum 320 km/j. Dengan berat keseluruhan 1,920 kg, kereta sport ini menggunakan 15 liter petrol untuk setiap 100 km perjalanan.

Sistem pacuan empat-roda 4RM turut dirombak semula. Kini dikenali sebagai 4RM-S di mana ia turut dilengkapi dengan sistem stereng semua-roda.

Bukan itu sahaja, GTC4Lusso T turut dilengkapi dengan sistem Side Slip Angle Control, yang membolehkan pecutan lebih awal dilakukan semasa keluar dari selekoh di mana sistem tersebut menggabungkan kawalan dari unit differential elektronik (E-Diff) dan penyerap hentak aktif SCM-E.

Ferrari GTC4Lusso T memiliki ukuran dimensi 4,922 mm panjang, 1,980 mm lebar dan bertinggian 1,383 mm.

Pada bahagian luaran, ia menampilkan lampu hadapan baharu yang direka hampir seiras dengan lampu hadapan 488 GTB. Gril hadapan baharu dengan liang kemasukan bersepadu mampu untuk meningkatkan kecekapan pada unit radiator. Begitu juga dengan liang udara pada kedua-dua fender hadapan yang diinpirasikan dari rekaan pada 330 GTC. GTC4Lusso T dilengkapi dengan roda 20-inci, dibalut dengan tayar berukuran 245/35R20 di hadapan dan 295/35R20 pada bahagian belakang.

Manakala bahagian belakang GTC4Lusso dilengkapi dengan spoiler belakang baharu, diffuser tiga bahagian baharu, dan juga sepasang lampu belakang berkembar yang lebih segar. Rekaan semula ini memberikan rupa baharu untuk GTC4Lusso T yang lebih menarik dan dinamik.

ferrari_gtc4lussot_int-2

Menjengah bahagian dalaman GT empat-tempat duduk ini, ternyata ia masih kekal dengan konsep mewah. Material dan kemasan yang digunakan juga adalah lebih premium dan lebih diperhalusi. Ia mengetengahkan rekaan binaan dual-cockpit selain turut menampilkan skrin sentuhan HD bersaiz 10-25-inci bagi melengkapkan lagi sistem infotainmen.

Sistem infotaimen juga diperbaharui dengan skrin sesentuh bersaiz 10.25-inci, manakala susunan suis-suis kawalan utama pada papan pemuka juga direka semula agar ia lebih mudah untuk digunakan. GTC4Lusso turut menampilkan roda stereng yang lebih kecil, seiring dengan pemadanan beg udara yang turut dikecilkan.

Untuk pasaran Malaysia, GTC4Lusso T dijual pada harga asas bermula RM1,088,000.00 (tidak termasuk cukai eksais, insurans).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required