Sistem M-Bike dijangka kurangkan 50% kesesakan motosikal di pintu masuk Malaysia-Singapura

AppleMark

AppleMark

Pelaksanaan Secured Automated Clearance System bagi penunggang motosikal warga Malaysia (M-BIKE) bulan ini dijangka akan mengurangkan kesesasakan di lorong motosikal sebanyak 50% di pintu masuk Malaysia-Singapura.

Menurut laporan Bernama, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata sistem M-BIKE yang bakal beroperasi sepenuhnya bulan depan merupakan usaha transformasi kerajaan untuk memperkemas perkhidmatannya kepada rakyat.

“Setakat ini, melalui sistem berkenaan kita sudah berjaya mengurangkan kesesakan ketika waktu puncak, dengan penunggang dan penumpang dapat menjimatkan masa berbanding sistem lama yang digunakan,” jelas beliau.

Melalui sistem M-BIKE, masa pemeriksaan hanya memerlukan lapan saat, berbanding 12 hingga 15 saat sebelum ini bagi setiap motosikal. Setakat ini, sistem M-BIKE berkenaan melibatkan 50 laluan keluar-masuk di Bangunan Sultan Iskandar. Sementara itu, di Kompleks Sultan Abu Bakar pula melibatkan 25 laluan keluar-masuk.

Bagaimanapun, buat masa sekarang masih belum ada laluan khas bagi motosikal berkapasiti besar memandangkan ia kini di dalam pembinaan dan dijangka siap dalam tempoh dua bulan lagi. Jumlah berkenaan merangkumi sekitar 12 peratus daripada penunggang motosikal yang terlibat. Secara purata, kira-kira 60,000 penunggang motosikal melalui sempadan Malaysia-Singapura setiap hari.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required