Perodua Eco Challenge 2017 kembali dengan kelainan; peserta bakal hasilkan komponen kenderaan sebenar

perodua-eco-challenge-2017

Perodua Eco Challenge (PEC) 2017 yang mula dianjurkan pada 2009 akan kembali dengan pembaharuan; peserta kali ini akan dikehendaki untuk mencadangkan penghasilan komponen sebenar yang inovatif, yang akan dipertimbangkan untuk kegunaan model-model Perodua akan datang.

Sejak diperkenalkan dahulu, bagi tempoh 2009 hingga 2013, PEC lebih tertumpu kepada mereka semula atau memperkemas model sedia ada Perodua dengan tujuan untuk menghasilkan jentera yang jimat bahan api; orientasi utamanya ketika itu adalah terhadap prestasi penjimatan bagi jarak jauh.

Namun, bagi 2017, institusi pendidikan tinggi yang terlibat akan memberi tumpuan kepada aspek kajian dan pembagunan (R&D) dan akan berkerjasama dengan pasukan R&D Perodua serta vendor-vendornya untuk menghasilkan komponen-komponen prototaip untuk kegunaan sebenar kenderaan yang dihasilkan syarikat itu.

Sebanyak 21 institusi dijemput untuk turut serta pada November 2016, di mana 10 daripadanya dipilih untuk bertanding di dalam siri tahun 2017 nanti. Perodua akan memberi dana permulaan (maksimum RM15,000 daripada Perodua dan tambahan selebihnya dariada vendor, bergantung kepada projek) untuk membangunkan idea dan pada April 2017, 10 institusi berkenaan akan berkerja dengan bahagian R&D Perodua dan vendornya untuk penilaian akhir pembangunan komponen prototaip yang dicadangkan.

“PEC 2017 sangat unik dan hadir dengan format baharu bagi 2017. Mereka perlu menghasilkan bahagian atau komponen pada kenderaan yang merangkumi unsur ECO (Environment, Creativity, Originality) yang kemudiannya akan diterapkan untuk digunakan pada model Perodua,” ujar Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Perodua, Datuk Dr Aminar Rashid Salleh.

Peranan bahagian R&D Perodua dan vendor-vendornya adalah untuk menasihati dan membimbing peserta dalam memupuk budaya kerja sebenar bagi setiap proses dan kaedah yang terlibat. Sebaik sahaja komponen yang direka itu siap, ia akan dinilai oleh barisan juri pada Disember 2017. Markah akan diberikan secara berperingkat, berdasarkan perkembangan dan keterlibatan berkumpulan.

Peserta akan dinilai dari empat kategori utama; rekaan, kertas kerja cadangan, pembangunan komponen dan bahagian kenderaan serta penilaian keseluruhannya. Hadiah yang menanti peserta pula adalah dari RM1,000 hingga RM20,000. Jumlah keseluruhan nilai hadiah yang dipertandingkan ialah sekitar RM80,000.

Senarai institusi-institusi yang terlibat:
Universiti Teknologi Petronas (UTP)
Universiti Kuala Lumpur (UNIKL)
Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)
Universiti Teknologi Mara (UiTM)
Politeknik Ungku Omar (PUO)
Universiti Malaya (UM)
Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTEM)
Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS)
Universiti Malaysia Pahang (UMP)

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required