LITRAK umum sistem bayaran secara elektronik sepenuhnya di SPRINT Mac ini, LDP Sept 2016

LDP_Toll_EXTRA

Kumpulan LITRAK telah mengumumkan Lebuhraya SPRINT akan beroperasi secara elektronik (ETC) sepenuhnya mulai 2 Mac ini 12 tengahari, diikuti dengan Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP) pada September 2016.

Menurut Pengurus Jabatan Komunikasi LITRAK, Shah Rizal Mohamed Fawzi, langkah berkenaan merupakan sebahagian daripada usaha Litrak untuk melancarkan perjalanan pengguna di samping mengurangkan kesesakan di plaza tol. Ia juga seiring dengan usaha kerajaan untuk memastikan semua plaza tol menggunakan 100 peratus sistem bayaran tol secara elektronik menjelang 2018.

Beliau turut menambah, hasil daripada kajian yang dijalankan, jangka masa transaksi yang diambil oleh pengguna yang membuat bayaran menerusi kad Touch ‘n Go adalah enam saat (550 kenderaan per jam) dan bagi yang menggunakan SmartTag pula tiga saat (1000 kenderaan per jam). Manakala jangka masa yang diambil sekiranya melakukan traksaksi pembayaran secara tunai ialah 15 saat (400 kenderaan per jam).

“Peratus penembusan penggunaan ETC di SPRINT telah meningkat secara drastik daripada 65% ke 80% sejak 2012 hingga 2015. Manakala di LDP pula, ia meningkat daripada 59% ke 73%. Lebih ramai pengguna memilih ETC kerana ia lebih mudah dan pantas,” ujarnya lagi dalam sidang media di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) tengahari ini.

LDP mempunyai empat plaza tol iaitu Penchala, Petaling Jaya, Puchong Barat dan Puchong Selatan, manakala plaza tol Sprint terletak di Penchala, Damansara dan Kerinchi.

Di SPRINT, bagi Kelas 1, pengguna lebuhraya berkenaan perlu membayar RM2 di plaza tol Damansara dan RM2.50 di plaza tol Pantai di Kerinchi Link. Manakala kadar tol baharu bagi Kelas 1 di plaza tol Plaza Bukit Kiara pula (Penchala Link) ialah RM3.

Bagi LDP pula, kadar tol baharu bagi Kenderaan Kelas 1 ialah RM2.10, Kenderaan Kelas 2 (RM4.20), Kenderaan Kelas 3 (RM6.30), Teksi (RM1) dan bas pula kekal hanya RM1.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required