Kia Optima Plug-in Hybrid 2016 dipamerkan di Geneva

Kia Optima Plug-in Hybrid - Exterior 11

Optima Plug-in Hybrid serba baharu, kenderaan elektrik plug-in hybrid pertama dari Kia, bakal melakukan penampilan perdana di Geneva Motor Show 2016 pada awal Mac ini. Penjana kuasa plug-in hybrid baharu ini lebih inovatif dan bakal menjadi kunci tambahan bagi barisan Optima segmen-D dengan sasaran sebagai kenderaan rendah-emisi.

Model ini turut dipadankan dengan pek bateri lithium-polymer 9.8 kWh dan motor elektrik 50 kW yang terbaik berbanding model Optima Hybrid sebelum ini, yang membolehkan ia dipandu hingga 54 km dengan mod elektrik sifar-emisi sahaja sebelum enjin 2.0 liter GDI mengambil alih. Ia mampu menghasilkan kuasa sehingga 156 PS dan tork 189 Nm. Dengan gabungan penjana kuasa ini, ia mampu menghasilkan jumlah kuasa keseluruhan sehingga 205 PS pada 6,000 rpm dan tork 375 Nm bermula 2,300 rpm.

Kuasa ini turut disalurkan menerusi kotak gear automatik enam-kelajuan. Ia mampu membuatkan jentera ini dipacu dari 0-100 km/j dalam tempoh masa 9.4 saat iaitu lebih 0.6 saat berbanding Optima Hybrid. Malah pasukan pembangunan Kia turut menyasarkan hasil gabungan emisi CO2 sekitar 37 g/km, yang memberikan penjimatan lebih efisien pada pemiliknya.

Biar pun dilengkapi dengan pek bateri berkapasiti tinggi yang ditempatkan di bawah tempat duduk belakang, namun Optima Plug-in Hybrid masih mempunyai ruang kargo berkapaiti 307-liter. Manakala tangki bahan apinya turut dikecilkan berbanding Optima Hybrid sedia ada iaitu dari 65-liter ke 55-liter.

Kia Optima Plug-in Hybrid - Exterior 12

Daripada sudut profil luaran, Optima Plug-in Hybrid masih mampu dikenali sebagai kenderaan Kia dan model Optima, biar pun ia banyak mengadaptasikan penambahbaikan bagi meningkatkan lagi aerodinamiknya. Kia juga telah merekabentuk gril penutup udara aktif baharu, sekali gus mengurangkan daya seretan sekitar 0.25 Cd (0.27 cD bagi Optima sedan). Bahagian bampar hadapan dan belakang turut diprofilkan bagi membolehkan aliran udara mampu mengalir ke seluruh badan.

Ia turut didatangkan dengan hiasan krom khas bersama kekemasan biru metalik pada bampar belakang, sekeliling gril dan gerbang roda, termasuk logo ‘EcoPlugin’. Port pengecasan pula terletak di bahagian sayap hadapan sebelah pemandu.

Manakala bahagian dalamannya, turut dipertingkatkan dengan rekaan yang lebih inovatif. Paparan kluster instrumen baharu turut ditampilkan bagi menyalurkan informasi mengenai keadaan kereta dan penjana kuasa termasuk status bateri, perincian pemanduan dan sebagainya. Bukan itu sahaja, ia turut dilengkapi dengan fungsi navigasi audio-visual (AVN) terkini, dengan sistem hiburan skrin sesentuh 8.0-inci dan radio digital DAB. Malah AVN turut berfungsi menyalurkan maklumat berhubung tahap EV terkini dan lokasi stesen pengecasan berhampiran.

Optima Plug-in Hybrid juga menjadi model Kia pertama yang dilengkapi dengan Android Auto™ yang bekerjasama dengan telefon pintar yang dijanakan oleh Android 5.0 (Lollipop) atau lebih, dan Apple CarPlay™ untuk iPhone 5 atau pun yang terkini. Kedua-dua sistem ini turut menampilkan fungsi kawalan suara dan membolehkan pemandu berkomunikasi menerusi telefon pintar tanpa memegang gajet tersebut.

Selain itu, ia turut dilengkapi dengan sistem hiburan bersama skrin sesentuh dan sistem audio enam-speaker sebagai standard atau pun opsyen sistem audio Harman Kardon QuantumLogic™ Premium Sound 590-watt dengan 10-speaker, amplifier tambahan, teknologi penstoran Clari-Fi MP3 dan teknologo bunyi sekeliling QuantumLogic. Kia turut menampilkan pengecas tanpa wayar yang terletak di bahagian konsol tengah.

Optima Plug-in Hybrid turut menampilkan dua elemen teknologi untuk menyimpan dan menjana kuasa bateri menerusi fungsi pembrekan jana semula dan Coasting Guide Control (CGC) baharu. Ia turut dilengkapi dengan alat tambahan pemanas, sistem penghawa dingin dan aliran udara (HVAC).

Bagi meningkatkan aspek keselamatannya, ia dilengkapi dengan tujuh beg udara sebagai standard, selain Pengurusan Kestabilan Kenderaan (VSM) termasuk Kawalan Kestabilan Elektronik (ESC), Kawalan Kelajuan Pintar Tambahan (SCC), Brek Kecemasan Bebas (AEB), Sistem Bantuan Laluan (LKAS), Fungsi Informasi Had Kelajuan (SLIF), Pengesan Titik Buta (BSC) dan Kepekaan Trafik Melintas Di belakang (RCTA).

Kia Optima Plug-in Hybrid - Exterior 6

Untuk pengendalian yang lebih mantap, suspensi Optima Plug-in Hybrid ini turut dilengkapi dengan casis yang lebih ringan tetapi kekal tegar bagi mengasingkan getaran dan hentakan akibat permukaan jalan yang teruk. Malah suspensinya juga telah ditala semula bagi memberikan keselesaan pemanduan yang lebih jitu. Selain itu, pelarasan bagi pegas, peredam dan penyeimbangan turut ditala khas.

Kia turut menampilkan sistem stereng-berkuasa motor elektrik (C-MDPS) bagi kawalan yang lebih jitu, dan cakera brek yang lebih bsar di belakang berdiameter 300 mm untuk memastikan prestasi brek lebih baik.

Kia Optima Plug-in Hybrid 2016 ini dipasang di kilang KIa di Hwasung, Korea Selatan dan Kia merencanakan model ini akan memasuki pasaran Eropah pada suku ke-empat 2016.

Menurut CEO Kia Motors Eropah, Michael Cole, “Jualan hibrid biasanya berlipat kali ganda di Eropah sejak lima tahun kebelakangan ini, dan turut menjangkakan jualannya mampu mencecah 700,000 unit menjelang tahun 2020. Kehadiran Optima Plug-in Hybrid bakal memenuhi permintaan kenderaan emisi-rendah, sekali gus mampu merealisasikan sasaran global kami.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required