Beberapa jalan utama di JB ditutup 26 hingga 29 Feb

Johor-road-Bernama

Sempena dengan perarakan Chingay pada Ahad ini, beberapa jalan utama di pusat bandar raya Johor bahru akan ditutup secara berperingkat mulai esok iaitu 26 Februari hingga Isnin depan (29 Februari).

Menurut Ketua Cawangan Khas Johor Datuk Ramli Hassan,jalan yang akan ditutup mulai 10.30 pagi hingga 1.30 petang esok, adalah Jalan Gereja, Jalan Tun Razak, Jalan Ulu Air Molek, Jalan Yahya Awal, Jalan Ayer Molek, Jalan Susur Ibrahim dan Jalan Wong Ah Fook.

Manakala Jalan Trus, Jalan Ngee Heng, Jalan Tun Razak dan Jalan Ulu Air Molek akan ditutup mulai 8.30 pagi hingga 2.30 petang pada Sabtu ini.

“Ia ditutup bagi acara ‘membawa tokong keluar’ yang bermula dari Kuil Kuno di Jalan Trus dan berakhir di Kuil Xing Gong di Jalan Ulu Air Molek,” katanya menurut laporan Bernama.

Ramli berkata pada kemuncak perarakan malam, iaitu pada Ahad, jalan-jalan utama akan ditutup dalam dua peringkat iaitu mulai pukul 3.30 petang hingga 5 petang dan 5 petang hingga 3 pagi, Isnin.

Beliau berkata peringkat pertama akan melibatkan Persimpangan Jalan Gertak Merah/Jalan Dato’ Menteri dan Jalan Ayer Molek manakala peringkat kedua pula akan melibatkan persimpangan lampu isyarat Jalan Sungai Chat/Jalan Abu Bakar, Jalan Ayer Molek/Gertak Merah, Persimpangan lampu isyarat Jalan Dato’ Onn/Jalan Ayer Molek, Jalan Wong Ah Fook, Jalan Meldrum, Jalan Siu Nam, Jalan Siu Chin, Pusingan ‘U’ Jalan Tun Sri Lanang, Jalan Station, Jalan Abu Bakar serta Susur Lingkaran Dalam/Jalan Abu Bakar.

Katanya, pengguna jalan raya dinasihatkan untuk menggunakan jalan alternatif seperti Singapura-Jalan Skudai-Lingkaran Dalam-Jalan Skudai (Pantai Lido) dan Singapura-Kota Tinggi-Kuala Lumpur-Lebuhraya Penyuraian Timur (EDL) bagi mengelakkan kesesakan lalu lintas.

“Pada Isnin pula, laluan yang akan ditutup mulai 11 pagi hingga 12 tengah hari adalah melibatkan Jalan Tun Razak, Jalan Ngee Heng dan Jalan Trus. Ia bagi acara ‘membawa balik tokong’ bermula dari Kuil Xing Gong (Jalan Ulu Air Molek) ke Kuil Kuno (Jalan Trus) secara melawan arus,” katanya.

Ramli berkata pihaknya menyediakan keanggotaan secukupnya bagi mengawal keselamatan orang ramai sepanjang perarakan terbabit dan sehubungan itu, orang ramai juga dinasihati supaya mematuhi arahan-arahan pasukan keselamatan seperti tidak membakar mercun sepanjang perarakan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required