Data jualan kenderaan di Malaysia untuk bulan Jan 2016 mengikut jenama – Proton naik ke tangga kedua

2015_Perodua_Myvi_facelift_vs_Proton_Iriz_-001_BM

Berikutan kejatuhan nilai ringgit dan kenaikan kos pada industri automotif, graf jualan automotif di Malaysia untuk bulan Januari turut menunjukkan penurunan yang agak ketara.

Walaupun masih mendahului pasaran, jualan Perodua menunjukkan penurunan sebanyak 28% dari 21,544 unit pada bulan Diesmber kepada 15,538 unit bulan lalu, walaupun Perodua menjadi salah satu pengeluar yang belum lagi menaikkan harga kereta mereka tahun ini (tidak termasuk Axia-G yang kini dilengkapi ABS dan tambahan harga RM1,500).

Proton melakukan kejutan dengan hanya kejatuhan 5% dari 8,144 unit kepada 7,743 unit membolehkan pembuat kereta nasional itu naik ke tangga kedua bulan lalu mengatasi banyak jenama bukan nasional berikutan kejatuhan jumlah jualan yang banyak untuk kereta jenama import.

Kejatuhan nilai ringgit menyebabkan jualan kereta jenama luar teruk terjejas, dengan pendahulu jenama bukan nasional – Honda mengalami kejatuhan jualan kira-kira 47% dari 10,747 unit pada bulan Disember kepada hanya 5,743 unit bulan lalu.

Vios-Altis-DRL_BM

Toyota menyaksikan kadar penurunan yang agak teruk di mana pembuat kereta terbesar dunia itu hanya mampu menjual 2,980 unit kenderaan di Malaysia bulan lalu, jatuh 77% berbanding bulan Disember di mana mereka berjaya menjual sebanyak 13,130 unit. Kejatuhan tersebut turut berpunca dari kelembapan jualan kenderaan perdagangan yang jatuh dari 3,737 unit kepada hanya 987 unit yang berkemungkinan besar kerana pengguna menunggu pelancaran Toyota Hilux serba baharu tidak lama lagi.

Kejatuhan jualan ini juga menyebabkan mereka jatuh ke tempat ke-lima, dipintas oleh Nissan yang naik ke tempat ke-empat. Walaupun Nissan naik satu anak tangga, hakikatnya jualan mereka turut jatuh dari 5,075 unit pada Disember kepada hanya 3,650 unit pada bulan iaitu kejatuhan sebanyak 28%.

Dengan persekitaran yang mencabar dalam industri automotif Malaysia, jualan untuk jenama Mercedes-Benz menunjukkan sebaliknya. Mercedes mendahului segmen premium di Malaysia dengan peningkatan jualan 26% dari 820 unit bulan Disember kepada 1,034 unit untuk bulan Januari 2016. Subaru juga menunjukkan peningkatan dengan menjual lebih 63 unit kereta pada bulan Januari berbanding bulan sebelumnya iaitu sebanyak 268 unit atau peningkatan sebanyak 31%.

Mazda pula menunjukkan kejatuhan 4% dari jumlah jualan mereka pada Januari (1,354 unit) berbanding Disember (1,408 unit) meletakkan mereka di tempat ke-enam. Lexus pula menunjukkan kejatuhan 80% pada graf jualan mereka di mana hanya 61 unit kenderaan dijual pada bulan Januari berbanding 309 unit pada bulan Disember. Januari turut menyaksikan jenama baharu – Lamborghini yang secara rasmi masuk ke pasaran Malaysia dan hanya menjual satu unit kereta pada bulan tersebut.

Klik jadual di bawah untuk melihat dengan lebih jelas :
Malaysia-Car-Sales-January-2016_BM

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • asman tola on Sep 06, 2017 at 12:40 pm

    i am a student of economics at Universiti sains Malaysia and now i doing my research about impoted car in malaysia. where can i get or find the data about imported car that include total of unit sell and the price?

    please help me. thank you.

    Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required