Isu membenarkan Mat Moto berlumba di Kuala Lumpur masih dibincang – mungkin melibatkan WP Labuan

2015-mat-rempit-5-e1444095620332a_BM

Walaupun mendapat tentangan hebat dari setiap sudut, idea Tengku Adnan Tengku Mansor untuk menutup sebahagian jalan di Kuala Lumpur untuk diadakan perlumbaan ‘halal’ untuk Mat Moto bagi mengekang kegiatan lumba haram masih lagi dibincangkan. Menurut laporan The Sun , cadangan tersebut bukan sahaja masih dibincang, ia juga mungkin akan dikembangkan meliputi bandar di timur Malaysia.

Menurut Tengku Adnan yang juga Menteri Wilayah Persekutuan, isu ini antara perkara yang dibincangkan dalam mesyuarat kementeriannya bersama ahli parlimen Wilayah Persekutuan yang lain.

“Saya sudah berbincang berhubung isu Mat Moto ini, dan saya mahu menyelesaikan sendiri masalah ini,” kata beliau. Beliau juga sedang berusaha untuk menyediakan tempat untuk Mat Moto ini untuk melakukan aktiviti yang mereka suka, dan rancangan sebegini juga akan mengekang sindiket perjudian menggunakan Mat Moto untuk tujuan mengaut keuntungan.

Ahli Parlimen Segambut Lim Lip Eng pula dilaporkan berkata, cadangan tersebut belum lagi dipersetujui. “Walaubagaimana pun, ketika perbincangan kami dijalankan, Ahli Parlimen Labuan Datuk Rozman Isli menawarkan untuk menjalankan aktiviti tersebut di Labuan,” ujar beliau.

Menurut Tengku Adnan dalam kenyataannya minggu lalu, beliau akan mempertimbangkan untuk menutup beberapa jalan untuk membenarkan Mat Moto berlumba dengan objektif untuk mengelakkan mereka berlumba di kawasan perumahan.

2015-mat-rempit-3-e1444095369383_BM

Walaubagaimana pun, beliau menerangkan Putrajaya tidak menggalakkan perlumbaan haram tetapi cuba untuk menghalangnya dengan jalan penyelesaian alternatif. Menurut beliau ini bukan untuk menggalakkan Mat Rempit berlumba, tetapi untuk mengawal keadaan dengan cara memberikan mereka melakukan aktiviti mereka tanpa membahayakan orang awam.

Berhubung perkara ini, Datuk Bandar Kuala Lumpur Datuk Seri Mohd Amin Nordin Abd Aziz berkata, beliau bersifat terbuka dengan idea tersebut dan mahu pihak Mat Moto menghantar cadangan, dan DBKL akan membantu dalam urusan penutupan jalan. Walaubagaimana pun, pihak polis lebih berhati-hati dengan cadangan ini. Pengarah Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam Bukit Aman Datuk Muhammad Fuad Abu Zarim berkata, perbincangan lanjut dengan Kementerian Wilayah Persekutuan perlu diadakan berhubung isu ini.

Pihak Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) turut gusar dengan cadangan tersebut, terutama berkenaan masalah kesesakan yang bakal dihadapi dan keselamatan orang ramai yang berkumpul, sama seperti acara KL City Grand Prix yang diadakan tahun lalu. Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar juga dilaporkan berkata beliau sendiri akan berjumpa Menteri Wilayah Persekutuan untuk perbincangan lanjut berkenaan isu ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required