Hanya mahu beri ruang Mat Moto berlumba – Ku Nan

2015-mat-rempit-5-e1444095620332a_BM

Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor menegaskan idea untuk menutup sebahagian jalan di sekitar ibu kota untuk memberikan peluang kepada Mat Moto berlumba bukanlah kerana menyokong aktiviti rempit mereka, sebaliknya mahu memberikan ruang berlumba secara sah, laporan The Sun.

“Saya bukan mahu bersetuju dengan tindakan merempit, tetapi sekadar mahu memberikan mereka ruang. Selepas ini, diharap mereka tidak akan berlumba di jalan raya sewenang-wenangnya terutamanya di kawasan kejiranan. Mungkin kita patut membenarkan mereka berlumba di jalan yang selamat dalam sebulan sekali atau dua,” terangnya, sambil menambah ada pihak yang menentang cadangan ini kerana tidak memahami apakah visi beliau di sebalik rancangan ini.

“Mereka tidak memahaminya kerana mereka tidak melihat apa yang berlaku di jalanan, seperti mana yang saya sering lakukan. Kesian juga pada Mat Rempit ini. Kebanyakan mereka berlumba kerana tiada sumber hiburan lain,” ujarnya. Beliau turut berkata, diharap tindakan ini mampu mengurangkan gejala lumpa haram.

Katanya lagi, cadangan ini adalah lebih kurang sama program ‘pagi tanpa kereta’ pada setiap Ahad dwimingguan yang dianjurkan di ibu kota. “Mungkin ia menggunakan laluan yang sama dan berakhir di Padang Merbok serta mempunyai beberapa aktiviti hiburan di sana termasuk sesi jamming dan sebagainya.” Tengku Adnan turut berkata, perkara ini akan dibincangkan bersama JPJ, pihak polis dan Kementerian Pengangkutan untuk lebih terperinci.

PG01_040114_MAT REMPIT

Pada bulan lalu, Tengku Adnan telah mengeluarkna kenyataan mengenai idea mengadakan perlumbaan ini adalah untuk mengatasi masalah perlumbaan motorsikal haram yang semakin berleluasa sekarang. Malah cadangan tersebut mungkin akan dikembangkan ke negeri-negeri lain termasuk Malaysia Timur. Namun ia mendapat kritikan daripada banyak pihak yang rata-ratanya tidak bersetuju dengan cadangan tersebut.

Datuk Bandar Datuk Seri Mohd Amin Nordin Abd Aziz berkata beliau terbuka dengan idea tersebut dan mahukan pihak yang terlibat mengemukakan kertas cadangan, sambil menambah DBKL akan membantu dalam penutupan jalan dan lain-lain hal yang berkaitan. Walau bagaimana pun, pihak polis turut memandang serius akan perkara ini, dan menurut Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraan Awam, Datuk Muhammad Fuad Abu Zarim, perbincangan lebih lanjut akan dilakukan dengan kementerian Wilayah Persekutuan untuk tindakan selanjutnya.

Malah Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar, turut berkata, beliau akan mengadakan pertemuan dengan Tengku Adnan untuk membincangkan perkara ini lebih lanjut. Begitu juga dengan Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai juga berkata, kajian terperinci akan dilakukan terutamanya isu risiko kemalangan dan kesesakan trafik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • skatax on Mar 04, 2016 at 11:50 pm

    lebih baik kalau diadakan litar kos rendah di luar ibukota untuk elakkan kesesakan. perlumbaan bermotor selalunya menarik jumlah penonton yang ramai dan ini akan menyesakkan lagi jalan bandar yang dah la sentiasa sesak setiap hari termasuk hari minggu.

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required