JPJ Perak sita 125 kereta klon sejak Mei 2015

Cloned-cars-

Selepas berhabisan berpuluh ribu ringgit, kebanyakan pemilik kereta klon akhirnya ‘berputih mata’ apabila kereta yang dibeli disita oleh pihak berkuasa. Itulah senario yang terjadi sekarang terhadap pemilik kereta klon. Kebanyakan daripada mereka mengetahui ia adalah kereta klon, namun tetap ‘menutup hati’ untuk memiliki kereta jenama mewah yang dijual pada harga cukup murah.

Menurut Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Perak Ramli Awang Seberang, tempoh paling lama seseorang berkesempatan ‘melaram’ dengan kereta klon yang dibeli adalah setahun dan paling singkat cuma tiga hari sebelum ia dikesan seterusnya disita oleh JPJ, laporan Bernama.

Beliau berkata pihaknya tidak mempunyai sebarang masalah untuk mengesan sebarang kereta klon yang berada di atas jalan raya kerana ia mempunyai fizikal yang agak luar biasa berbanding kereta sebenar.

Sejak dilancarkan pada Mei tahun lalu, sehingga kini, JPJ Perak telah menyita 125 kenderaan pelbagai jenama dengan nilai keseluruhan lebih daripada RM3 juta.

Beliau berkata 73 daripada kereta klon itu disita di Ipoh, Manjung (20), Taiping (12), Tapah (10), Kuala Kangsar (enam) dan Teluk Intan (empat).

Katanya jenama kereta klon paling banyak disita adalah Honda terdiri daripada pelbagai model termasuk Jazz, Odyssey, Civic dan Stream selain Toyota, Subaru, Audi, BMW, Mazda, Mercedes, Mitsubishi, Mini Cooper serta Volvo.

Ramli Awang berkata hasil siasatan mendapati nombor casis kenderaan klon yang dirampas tiada dalam sistem pendaftaran JPJ selain nombor pendaftaran dan cukai jalan yang diguna adalah palsu.

Beliau memberi amaran mana-mana pihak yang menggunakan cukai jalan dan nombor pendaftaran palsu boleh dikenakan tindakan di bawah Akta Pengangkutan Jalan 1987 termasuk didakwa di mahkamah.

“Selepas disaman, mereka akan didakwa di mahkamah, jika gagal hadir ke mahkamah, waran tangkap dikeluarkan dan nama mereka disenarai hitam,” katanya menambah setakat ini belum ada pembeli di Perak didakwa kerana proses siasatan sedang dijalankan.

Ramli Awang berkata pihak JPJ juga akan mengemukakan permohonan kepada mahkamah untuk melupuskan kenderaan klon yang disita.

“Menggunakan kereta klon ini banyak risiko lebih-lebih lagi apabila berlaku kemalangan kerana pembeli tidak boleh membuat tuntutan insurans,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required