SPYSHOT: Honda Civic 2016 dikesan diuji di Melaka

Honda-Civic-spyshot

Wah! Nampaknya Honda Civic 2016 semakin menghampiri detik untuk menggegar pasaran tempatan. Terbaru, pembaca Mohd Yaszli menghantar foto Civic 2016 yang dikesan sedang diuji di sekitar Ayer Keroh, Melaka, kurang 30 km dari kilang pemasangan Honda Malaysia di Pegoh. Mungkin sedang diuji di peringkat akhir kerana dengar cerita ia dijangka akan dilancarkan pada Jun ini.

Menerusi foto ini, kelihatannya ia daripada varian tertinggi iaitu Turbo RS (seperti gelaran di Thailand), menampilkan rim aloi dua-tona bersaiz 17-inci, tetapi seakan tidak menerima sayap belakang seperti RS di Thailand.

Berkaitan dengan spesifikasinya, dijangkakan kita akan menerima lampu utama LED sepenuhnya, butang kawalan penghidup enjin, Walk Away Auto Lock, paparan insutrumen LCD TFT, sistem hiburan skrin sesentuh tujuh-inci dengan sambungan Apple CarPlay dan Siri Eyes Free serta pedal penukar gear.

Honda-Civic-spyshot-2

Bagi aspek keselamatannya, varian tertinggi akan menerima enam beg udara, manakala Bantuan Kestabilan Kenderaan (VSA) dan Bantuan Mula Mendaki ditawarkan secara standard. Sama seperti Civic sedia ada, model baharu ini juga ditampilkan dengan paparan titik buta Honda LaneWatch, seperti yang ada pada Turbo RS di Thai.

Untuk Malaysia, Civic 2016 dijangka datang dengan dua pilihan sama ada enjin 1.8 liter i-VTEC N/A empat-silinder (141 hp/174 Nm) atau 1.5 liter VTEC Turbo (173 hp/220 Nm). Kedua-dua enjin dipadankan dengan transmisi CVT yang menyinkirkan kotak gear automatik lima-kelajuan seperti mana model sedia ada.

Harga yang bakal ditawarkan bagi model asas 1.8 liter dijangka di bawah RM120,000, manakala varian VTEC Turbo pula mungkin di bawah RM140,000.

Civic 2016 telah pun dilancarkan di Thailand pada 11 Mac lalu. Manakala perkhabaran semalam pula mengatakan ia dikatakan akan dijual di Singapura dengan harga bermula RM318K untuk varian tunggal 1.6L SOHC i-VTEC.

GALERI: Honda Civic 2016 di Bangkok Motor Show 2016

Honda Civic Turbo RS 2016

Honda Civic 1.8 E 2016

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required