GALERI: Honda Civic 2016 di Bangkok Motor Show


Dari Kiri-Kanan: Civic Turbo RS, Civic 1.8 E

Honda Thailand mengambil kesempatan mempamerkan Civic 2016 di Bangkok Motor Show yang sedang berlangsung walau pun telah melancarkan model berkenaan awal bulan ini. Malah ia turut mendapat perhatian ramai dan dianggap sebagai antara model yang signifikan dipamerkan di Impact Muang Thong Thani.

Mempamerkan empat varian, dengan satunya adalah dilengkapi dengan kit badan Modulo. Tidak seperti pasaran di Amerika Syarikat, enjin asas bagi pasaran Asia ini ialah 1.8 liter i-VTEC empat-silinder dengan kuasa 141 hp pada 6,500 rpm dan tork 174 Nm pada 4,300 rpm. Malah ia juga menampilkan pilihan enjin 1.5 liter VTEC Turbo dengan kuasa 173 hp pada 5,500 rpm dan tork 220 Nm antara 1,700 dan 5,500 rpm. Kedua-dua enjin dipadankan dengan Transmisi boleh laras berterusan (CVT) yang menggantikan kotak gear auto lima-kelajuan.

Honda-Civic-Thai-Grades

Pada bahagian luarannya, ia diberikan penggayaan yang lebih segar termasuk menampilkan elemen standard termasuk lampu nyalaan siang LED, lampu belakang LED dan rim aloi 16-inci. Bagi 1.8 EL pula terdapat lampu kabus dan pemegang pintu krom. Manakala varian Turbo pula menerima roda 17-inci dan dua ekzos, sementara bagi RS pula dipadankan dengan lampu utama LED sepenuhnya, lampu kabus LED, bampar hadapan yang lebih sporty dan gril (dengan bar hitam pekat bersambung dengan lampu utama) dan spoiler belakang.

Di bahagian dalamnya, kemasukan tanpa kunci dan butang penghidup enjin adalah standard, bersama Kawalan Penghidup Enjin yang juga ada pada Accord facelift. Turut dilengkapi dengan penghawa dingin automatik, roda stereng pelbagai fungsi, brek parkir elektronik, paparan tengah lima-inci dan sambungan Bluetooth. Ia turut menampilkan tempat duduk balutan fakrik berwarna beige dengan jaluran kelabu di tengahnya.

Civic_15RS-14

Bagi varian 1.8 EL, ada pertambahan elemen termasuk kawalan kelajuan, lampu utama automatik, Walk Away Auto Lock (yang boleh mengesan kunci bergerak jauh dari kenderaan dan pintu akan terkunci secara automatik), tempat duduk pemandu berkuasa dengan pelarasan lapan-cara, kulit upholstery, paparan instrumen LCD TFT, sistem hiburan skrin sesentuh tujuh-inci dengan Apple CarPlay dan Siri Eyes Free, sistem bunyi lapan-speaker dan kamera undur.

Bagi model Turbo pula, ia menerima bilah pengilap cermin automatik, tempat duduk penumpang hadapan berkuasa dengan empat-cara pelarasan dan kawalan suhu dua zon. Manakala untuk Turbo RS pula, elemen tambahan yang ditampilkan ialah cermin pandang belakang anti-silau, pedal penukar gear di belakang roda stereng dan pedal aloi.


Dari Kiri-Kanan: Civic Turbo RS, Civic 1.8 E

Kit keselamatan standard pula termasuk dua beg udara, ABS dengan EBD dan bantuan brek, Bantuan Kestabilan Kenderaan (VSA) dan Bantuan Mula Mendaki. Hanya model Turbo RS menerima enam beg udara, pengingatan pemakaian tali pinggang penumpang hadapan dan Honda Lane Watch.

Harga bermula 869,000 baht (RM100,800) untuk model asas 1.8 E, manakala 1.8 EL pula 959,000 baht (RM111,200), 1,099,000 baht (RM127,500) untuk Turbo dan 1,199,000 baht (RM139,100) bagi varian tertinggi Turbo RS.

Baru-baru ini, ada laporan dari Australia menyebut, Civic sedan serba baharu akan tiba di negara kanggaru itu sebelum pertengahan tahun ini, diikuti dengan versi hatchback awal 2017. Apa yang lebih menarik lagi ialah kedua-dua model telah sah akan diproduksi di Thailand. Malah tidak mustahil juga hatchback lima-pintu itu akan dibawa masuk ke Malaysia. Malah bentuk kerangka baharu ini juga telah dipertontonkan di Geneva Motor Show baru-baru ini dan imej paten bagi Civic 2017 juga telah tersebar.

GALERI: Honda Civic Turbo RS 2016

GALERI: Honda Civic 1.8 E 2016

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required