JLR kemuka saman penciplak Range Rover Evoque

evoque-comparo-1-1

Jika memiliki sedikit persamaan bagi rekaan imej, mungkin tidak begitu seserius mahu mengemukakan saman. Bagi Jaguar Land Rover (JLR), tindakan Jiangling Motor yang secara terang-terangan meniru rekaan model Range Rover Evoque dengan menghasilkan LandWind X7 adalah suatu perkara yang dianggap melampau.

Sehubungan itu, JLR telah mengambil keputusan untuk mengemukakan saman terhadap pengeluar kenderaan dari China itu, laporan agensi berita Reuters. Dalam kes yang dikemukakan di mahkamah Beijing, JLR mendakwa Jiangling Motor telah mencipta rekaannya dengan melanggar isu hak cipta.

“Tindakan Jiangliang Motort yang melanggar hak cipta kami dengan meniru rekaan Range Rover Evoque dianggap sebagai satu persaingan yang tidak adil,” ujar jurucakap JLR.

evoque-comparo-1a-1

Malah jika dilihat daripada pelbagai sudut, ternyata LandWind X7 memang cukup mirip dengan Range Rover Evoque. Bahagian hud, logo, lampu utama, cermin, gril sisi dan bampar belakang ternyata memang menyamai dengan Range Rover Evoque itu.

Tindakan JLR dalam mengemukakan saman ini dilihat memberikan inspirasi buat syarikat pengeluar kenderaan lain termasuk Ford, Volkswagen, Cadillac, BMW/Mini dan banyak lagi untuk melakukan tindakan yang sama terhadap pengeluar kenderaan China yang kerap meniru rekaan ini.

Malahan tindakan meniru ini juga antara sebab jenama kenderaan di luar China sukar untuk menawan pasaran negara berkenaan. Ini kerana syarikat pengeluar kenderaan China telah menghasilkan rekaan ‘ciplak’ dengan harga yang ditawarkan pula jauh lebih murah tetapi pastinya kualiti yang lebih rendah.

GALERI: Range Rover Evoque

GALERI: LandWind X7

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required