Persimpangan Bertingkat Alor Pongsu dilancarkan

Screen Shot 2016-06-07 at 5.12.01 PM

Persimpangan Bertingkat Alor Pongsu terletak di Kilometer 181.4 Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS), 5.9 km ke arah selatan dari Persimpangan Bandar Baharu dan 12.4 km ke arah utara Persimpangan Bukit Merah, bakal dibuka sepenuhnya jam 10 malam ini. Kutipan tol di laluan berkenaan juga bermula pada waktu yang sama.

Majlis perasmiannya telah disempurnakan hari ini oleh Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof dengan diiringi Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir, laporan Berita Harian.

Turut hadir sama dalam majlis berkenaan ialah Timbalan Menteri Kerja Raya, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin, Ketua Setiausaha Kementerian Kerja Raya, Datuk Seri Zohari Akob, Pengerusi PLUS (M) Bhd, Tan Sri Mohd Sheriff Mohd Kassim, Setiausaha Kerajaan Perak, Datuk Seri Abdul Puhat Mat Nayan dan Ketua Pengarah Lembaga Lebuhraya Malaysia, Datuk Ismail Md Salleh.

13327344_1105119469542370_3007097992744050122_n

Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof pula berkata persimpangan bertingkat ini mampu mengurangkan masa dari 45 minit kepada 10 minit untuk ke Alor Pongsu, Bagai Serai dan Selama, malah jarak pula dipendekkan hingga 20 hingga 30 km untuk perjalanan dari arah Utara dan Selatan.

“Dalam masa yang sama, persimpangan bertingkat ini juga bakal menjadi laluan alternatif di sepanjang Jalan Persekutuan 147, iaitu Jalan Bagan Serai-Selama ke Lebuhraya Utara-Selatan. Dianggarkan sebanyak 10,000 aliran trafik akan menggunakan laluan ini dalam sehari,” katanya

Menurut Dr Zambry pula, lebih 500,000 pengguna lebuhraya tersebut dijangka akan menerima manfaat sepenuhnya daripada persimpangan ini. Dibangunkan dengan kos pembinaan kira-kira RM100 juta, persimpangan ini menghubungkan Alor Pongsu, Bagan Serai dan Selama, Perak ke lebuhraya berkenaan.

“Dengan adanya persimpangan ini, ia juga dapat mengurangkan kesesakan trafik di kawasan berkenaan. Malah ia juga mampu menjana pertumbuhan kawasan sekitar dengan lebih pantas,” ujar Dr Zambry.

Alor_Pongsu_1

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required