Toyota Allion dan Premio facelift didedahkan di Jepun

alon1606_05-e1468237044725_BM

Model untuk pasaran Jepun – Toyota Allion bersama kembarnya yang lebih mewah Toyota Premio, telah menerima facelift sekali lagi. Ini merupakan facelift kedua diberikan kepada model yang dilancarkan buat pertama kali pada tahun 2007 berkenaan. Allion dan Premio diasaskan dari model Avensis untuk pasaran Eropah, untuk pasaran Jepun, pasangan kembar ini diletakkan dalam posisi antara Corolla Axio dan Camry.

Kedua-dua model ini menerima sentuhan semula yang agak drastik pada bahagian muka dengan lampu hadapan lebih tirus (lampu bi-beam LED untuk varian tertinggi dan pilihan opsyenal untuk varian lain), gril hadapan yang lebih besar serta bampar hadapan yang lebih sporty. Buat pertama kali juga muka hadapan Allion dan Premio direka dengan rekaan seiras. Yang membezakan kedua-duanya ialah motif corak pada gril hadapan di mana Premio menerima motif bar krom melintang, manakala Allion menerima motif mesh.


Toyota Allion (kiri) dan Premio (kanan)

Walau bagaimanapun, bahagian belakang Premio dan Allion masih lagi berbeza antara satu sama lain. Allion menerima sepasang lampu belakang ‘one-piece‘ (tiada lampu tambahan pada penutup but belakang) dengan motif ‘enam-mata’, manakala Premio pula menerima lampu belakang ‘two-piece‘ dengan grafik berbentuk-C dan kelihatan seperti Camry pasaran Malaysia generasi sebelum ini (XV40). Lampu kombinasi Kedua-dua model menerima teknologi LED secara standard.

Bahagian dalaman menyaksikan perubahan dilakukan dengan sentuhan semula pada konsol tengah dan tuil gear, stereng tiga-jejari baharu seperti yang terdapat pada Camry XV50 terbaharu serta paparan instrumen yang direka semula menempatkan skrin paparan pelbagai informasi TFT bersaiz 4.2-inci. Balutan upholtsteri baharu berwarna perang dan tema warna beige untuk bahagian dalaman turut ditawarkan sebagai pilihan opsyen.

prem1606_02_BM

Sistem keselamatan turut ditingkat taraf di mana kesemua varian kecuali varian paling asas Allion A15 dan A18 serta Premio 1.5F dan 1.8x menerima pakej Toyota Safety Sense C sebagai ciri standard. Pakej berkenaan terdiri dari Sistem Pra-Pelanggaran (PSC), Amaran Keluar Laluan (LDA) dan Lampu Tinggi Automatik (AHB). Kawalan Stabiliti Kenderaan (VSC) turut dilengkapkan sebagai ciri standard, sementara beg udara sisi dan tirai hadir sebagai opsyen.

Toyota Allion dan Premio facelift hadir dengan tiga pilihan enjin iaitu 1.5 liter VVT-i (109 PS/136 Nm), 1.8 liter Valvematic (143 PS/173 Nm) dan 2.0 liter Valvematic (152 PS/193 Nm). Kesemua enjin ini dipadankan dengan kotak gear Super CVT-i automatik. Hanya model 1.8 liter menerima pilihan pacuan empat-roda, tetapi kuasa enjinnya telah diturunkan kepada 131 PS/161 Nm.

GALERI: Toyota Allion facelift

GALERI: Toyota Premio facelift

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required