Lampu isyarat baharu di persimpangan Jalan Gasing

petaling-jaya-one-way-loop

Persimpangan paling sibuk di Jalan Gasing, berdekatan Gereja Glad Tiding, akan dipasang lampu isyarat baharu bagi memudahkan aliran trafik keluar dari kejiranan seksyen 10 dari Jalan 10/1 di Petaling Jaya.

Penghuni di kejiranan berkenaan berdepan kesukaran untuk keluar dari Jalan 10/1 pada waktu puncak disebabkan jumlah lalu lintas yang tinggi di Jalan Gasing. Untuk mengatasi masalah itu, Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) merancang untuk memasang lampu isyarat di persimpangan yang dimaksudkan, seperti yang dilaporkan The Star.

Datuk Bandar, Mohd Azizi Mohd Zain berkata, lampu isyarat itu akan memudahkan semua pengguna yang ingin memasuki Jalan Gasing, bagi mereka yang ingin membelok ke kanan dan pengguna yang ingin menyeberang ke laluan bertentangan dari Jalan 10/1.

“Warga penghuni di kejiranan seksyen 10 sudah memaklumkan kepada saya berkenaan masalah ini, begitu juga dengan ibu bapa pelajar di sekolah menengah Katolik berdekatan yang turut meminta perkara yang sama. Saya fikir sudah sampai masa untuk kami memasang lampu isyarat di situ.

“Maklum balas membina seperti ini sangat baik. Ada waktunya, saya tidak memerlukan surat rasmi. Hanya perbualan ringkas dan keperluan penduduk sudah dapat saya fahami,” ujar Azizi. Menurut beliau lagi, Jalan Gasing, jalan dua hala yang pertama dibangunkan di Malaysia pada 1960 kini semakin sesak.

Pengguna jalan raya menggunakan Jalan Gasing untuk tembus ke Lebuhraya Persekutuan dan Jalan Universiti. Selebihnya menuju Jalan Changgai, Jalan Templer dan juga ke arah Jalan Klang Lama.

Bulan lalu, OCPD Petaling Jaya, ACP Mohd Zani Che Din mencadangkan lampu isyarat sebagai langkah kekal penyelesaian keadaan lalu lintas di Jalan Gasing di persimpangan Jalan 10/1.

Selain itu, MBPJ turut akan memperbanyakkan tempat parkir kereta yang terletak berhampiran Jalan 10/1 berkenaan, di bawah pencawang Tenaga Nasional Berhad (TNB), untuk disambungkan ke Jalan 10/7. Dengan capaian laluan baru itu, tempat letak kereta percuma turut akan ditambah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required