Lebuhraya DASH, SUKE diteruskan seperti yang dirancang, mula dibina tahun depan – Noh Omar

DASH-01

Cadangan laluan Lebuhraya DASH

Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan Tan Sri Noh Omar telah mengesahkan pembinaan Lebuhraya Bertingkat Damansara-Shah Alam (DASH) dan Lebuhraya Bertingkat Sungai Besi-Ulu Klang (SUKE) akan dilaksanakan seperti dirancang walaupun berdepan pelbagai halangan.

Katanya, pembinaan kedua-dua lebuhraya itu dengan kos kira-kira RM9.87 bilion adalah sebahagian daripada lima projek lebuh raya yang dilaksanakan Kerajaan Persekutuan di Selangor, laporan Bernama.

Kedua-dua lebuhraya itu dijadualkan mula dibina pada tahun hadapan selepas selesai proses pengambilan tanah. Walau bagaimanapun, terdapat bantahan daripada sesetengah pihak hingga ada yang membawanya ke peringkat mahkamah.

“Bagaimanapun, pihak Lembaga Lebuh Raya Malaysia (LLM) telah maklumkan dalam mesyuarat bahawa mereka akan teruskan projek itu dengan mengambil kira masalah rakyat tempatan. Kita harap bila lebuhraya ini siap, ia akan bantu kurangkan kesesakan,” katanya kepada pihak media semalam.

Noh berkata selain DASH dan SUKE, Kerajaan Persekutuan bakal membina Lebuhraya Putrajaya-KLIA (MEX2) tahun depan dan sedang melaksanakan projek pembinaan Lebuh Raya Pantai Barat (WCE) dan Lebuh Raya Lembah Klang Timur (EKVE).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required