VIDEO: Mandat biodiesel B10 semakin hampir

Implementasi penjualan biodiesel B10 (diesel dengan campuran minyak kelapa sawit dengan nisbah 90:10) di Malaysia sebelum ini telah menimbulkan pelbagai kontroversi berhubung kesesuaian penggunaannya pada enjin diesel moden, khususnya enjin yang direka untuk menggunakan diesel bersulfur rendah seperti Euro 5.

Penjualan diesel B10 sepatutnya bermula pada Jun lalu, tetapi ia telah ditangguhkan sehingga diberitahu. Pada sesi taklimat Persatuan Automotif Malaysia (MAA) minggu lalu, Presidennya Datuk Aishah Ahmad berkata tiada tarikh yang ditetapkan lagi untuk implementasi rasmi program berkenaan, kerana kerajaan masih mendengar aduan dari pihak-pihak yang terlibat.

Namun, disebalik penangguhan berkenaan, rancangan untuk memperkenalkan B10 kini sedang dalam langkah untuk mencapai jalan penyelesaian, menurut CEO Institut Automotif Malaysia (MAI) Datuk Madani Sahari. Dalam video temubualnya bersama Bloomberg TV Malaysia, beliau berkata perbincangan masih dibuat dengan semua pihak yang terlibat dan diharap akan menyelesaikan isu berkenaan.

Jun lalu, MAA menghantar surat ke Kementerian Perdangangan dan Industri (MITI), mendakwa penggunaan biodiesel dengan gred lebih tinggi dari B7 akan menyebabkan asid tebal metil ester (FAME) bercampur dengan minyak enjin, menyebabkan minyak berkenaan menipis dan boleh menyebabkan terjadinya enapan di dalam enjin. Dinyatakan majoriti ahlinya telah dinasihatkan oleh prinsipal mereka bahawa waranti enjin akan terbatal sekiranya enjin-enjin mereka beroperasi menggunakan biodiesel bergred lebih tinggi dari B7, poin yang dibangkitkan sekali lagi semasa taklimat minggu lalu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required