Johor bakal membina taman karavan pertama di M’sia

Screen Shot 2016-08-18 at 9.03.02 PM

Bagi menarik lebih ramai pelancong mengunjungi Johor Darul Takzim, kerajaan negeri berkenaan bakal membina taman karavan pertama seumpamanya di Malaysia tidak lama lagi. Ia direncanakan mampu menempatkan 14 buah karavan dalam satu masa, taman karavan seluas 0.4 hektar itu terletak antara Bio Desaru yang merupakan hab menghasilkan makanan dan produk bioteknologi pertanian, berhampiran dengan daerah Sedili.

Menurut Johor Now, Menteri Besar Datuk Mohamed Khaled Nordin berkata, projek pembinaan taman karavan itu adalah hasil kerjasama antara Johor Tourism dan Bio Desaru Sdn Bhd (BDSB), untuk menjadikan Johor sebagai pusat agro-pelancongan menjelang tahun 2020.

Katanya, beberapa lokasi telah dikenal pasti mempunyai potensi untuk dibangunkan sebagai taman karavan. “Ini mampu menjadikan Johor sebagai pusat pelancongan terbaharu yang digemari oleh rakyat tempatan, mahu pun dari luar negara. Dengan kemudahan yang ditawarkan ini, pelancong boleh melancong di Johor dengan menggunakan karavan. Di Australia dan New Zealand, konsep percutian menggunakan karavan amat popular dan digemari ramai,” ujarnya.

Setakat ini, 14 kawasan telah dikenal pasti sebagai lokasi yang bersesuaian untuk dibangunkan taman karavan ini iaitu di Tanjung Peng Jia Menghal dan Pantai Air Papan di Mersing, Pantai Tanjung Leman di Desaru, Bio Desaru, Tanjung Pian di Pontian, Hutan Lipur Gunung Pulai dan Hutan Lipur Gunung Soga di Batu Pahat.

Selain itu, ia turut membabitkan Hutan Lipur Gunung Ledang, Hutan Lipur Gunung Panti dan Punggai di Kota Tinggi, Hutan Lipur Sg Bantang di Segamat, Kuala Sedili, Hutang Lipur Arong dan Hutan Lipur Gunung Belumut di Kluang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

 

Add a comment

required

required