VIDEO: Mazda CX-9 2016 didedahkan menerusi video

Mazda Australia telah menyebarkan perincian mengenai Mazda CX-9 baharu menerusi video. Model ini akan dijual di negara berkenaan tidak lama lagi. Tiga video utama ini memaparkan perincian lebih lanjut mengenai prestasi, keselamatan dan teknologi yang ditampilkan pada SUV tujuh-tempat duduk ini.

Video pertama memaparkan hal mekanikalnya. CX-9 baharu ini menerima versi pengecas turbo bagi enjin petrol 2.5 liter SkyActiv-G empat-silinder. Ia mampu menghamburkan kuasa sehingga 228 hp pada 5,000 rpm dan tork 420 Nm pada 2,000 rpm bagi spesifikasi Australia. Selain itu, ia menampilkan Dynamic Pressure Turbo baharu iaitu kuasa ekzos yang berbeza-beza mengikut kelajuan enjin, bagi mengurangkan turbo lag.

Penggunaan bahan api secara kombinasi dianggarkan sekitar 8.1 liter bagi setiap 100 km bagi model pacuan roda-hadapan, dan 8.8 liter per 100 km untuk sistem pacuan semua-roda i-Activ. Transmisi dikendalikan oleh kotak gear automatik SkyActiv-Drive enam-kelajuan.

Selain itu, aspek keselamatan turut dipaparkan, di mana CX-9 baharu ini turut didatangkan dengan i-ActivSense iaitu elemen standard bagi model spesifikasi Australia, ini termasuklah Pemantauan Titik Buta (BSM), Kepekaan Lintasan Trafik Belakang (RCTA) dan Sokongan Brek Pintar Bandar (SCBS). Malah ia juga dilengkapi dengan Mazda Radar Cruise Control (MRCC), dengan fungsi Stop & Go.

Di samping itu, ia juga mengetengahkan teknologi terkini termasuk skrin sentuh bersaiz lapan-inci bagi sistem infotainmen MZD Connect, sistem bunyi premium Bose dengan 12-speaker dan paparan utama Active Driving Display yang dipertingkatkan, yang kini tampil berwarna sepenuhnya. Bukan itu sahaja, ia turut didatangkan dengan informasi navigasi dan rev counter.

CX-9 baharu ini dijangka tiba di pasaran Malaysia sebelum 2016 melabuhkan tirainya. Biarpun harganya masih belum didedahkan oleh pengedar utamanya, Bermaz, namun kemungkinan ia berharga antara RM230k hingga RM250k.

GALERI: Mazda CX-9 baharu di Jepun

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required