DBKL – Bayar saman atau kena tindakan senarai hitam

dbkl parking tow bernama pix

Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) selepas ini tidak akan berlembut lagi dengan pesalah lalu lintas dan pengguna yang meletakkan kenderaan sesuka hati dan pernah disaman sebelum ini di kawasan seliaannya. Dari 1 Oktober 2015 hingga 31 Mac tahun ini sahaja, jumlah saman letak kenderaan yang sudah dikeluarkan tetapi belum dijelaskan mencecah RM10 juta.

Memetik laporan The Star, rekod saman tertinggi terkumpul yang pernah dikenakan terhadap seorang individu adalah berjumlah RM2,700 bagi 14 saman kesalahan trafik yang dilakukan dalam tempoh kurang setahun, kebanyakannya di kawasan Bukit Bintang.

“Sebelum ini, kami terlalu berlembut dan itu menyebabkan kami kerugian,” jelas Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Seri Mohd Amin Nordin Abd Aziz. “Kami akan memberi tumpuan terlebih dahulu kepada pesalah yang melakukan kesalahan yang berulang kali,” ujar beliau.

Tambah beliau, pesalah trafik yang tidak menjelaskan saman mereka tidak akan dapat memperbaharui cukai jalan kenderaan pada hadapan; ketika ini, DBKL sedang berbincang Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) untuk menyelaraskan data menggunakan teknologi dari Sweden yang dikenali sebagai CALE. Sistem penguatkuasaan yang dikenali Gtechna kini digunakan oleh operator parkir yang dilantik oleh Yayasan Wilayah Persekutuan (YWP).

Mereka yang mempunyai saman terkumpul dan tidak membuat pembayaran akan disenarai hitamkan. Antara kawasan-kawasan utama yang dikenal pasti dengan kadar kesalahan parkir tertinggi ialah Sri Hartamas, Bukit Damansara, Bangsar, Brickfields. Solaris Mont Kiara pula tertinggi bagi jumlah saman yang dikeluarkan dan yang belum dilunaskan.

Menurut data DBKL, sepanjang tempoh 1 Oktober 2015 hingga 31 Mac tahun ini, hanya 26,573 saman (7% sahaja) telah dibayar daripada 191,207 saman yang dikeluarkan. Statistik dari Januari hingga Julai pula menunjukkan 746,185 notis dikeluarkan bagi kesalahan menghalang lalu lintas dan sejumlah 4,857 kenderaan telah ditunda. Bagaimana pun, hanya 2% sahaja saman yang telah dibayar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required