Perodua umum taja Nabil Jeffri, bintang muda sukan perlumbaan negara – sasar layak sertai F1 pada 2018

nabil-jeffri-arden-sepang2016-bm-0248

Perodua mengumumkan penajaan bagi bintang lumba muda negara yang semakin meningkat naik, Muhammad Nabil Jan Al Jeffri atau lebih dikenali sebagai Nabil Jeffri yang ketika ini bersaing di dalam perlumbaan Siri GP2 2016. Siri berkenaan merupakan batu loncatan bagi kebanyakan pelumba sebelum layak bersaing di dalam Formula One.

Nabil, 22, memulakan “perjalanannya” melalui sukan go-kart apabila muncul juara di dalam Kejuaraan Kart Terbuka Asean 2004 pada usia 10 tahun sebelum pada 2009 pula mengungguli Malaysian Rotax Max Junior. Beliau kemudiannya menyertai Formula BMW Pacific pada 2010, berlumba untuk Eurasia Motorsport.

Pada 1 September 2010, Nabil menjalani ujian aerodinamik bagi pasukan Lotus Racing Formula One, memandu Lotus T127 di lapangan udara Muzium Perang Imperial Duxford. Beliau menjadi pemandu ujian termuda dalam sejarah F1. Dengan pencapaian membanggakan itu, Nabil dinobat sebagai Ikon Belia Negara 2010. Beliau juga menjadi warga Malaysia pertama yang terpilih mengikuti FIA Institute Young Drive Excellence Academy.

Dengan prestasi meyakinkan hampir 14 tahun penglibatannya di dalam program pembangunan sukan permotoran, Nabil mensasarkan untuk berlumba di dalam Formula One pada 2018. “Kami melihat ada persamaan antara Nabil dan Perodua; kedua-duanya bermula dari bawah dan berusaha untuk sampai ke peringkat global dengan cara yang tersendiri,” ujar Pengarah Urusan, Perodua Sales Sdn Bhd, Dr. Zahari Husin.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required