mazda_cx5_debut

Lima tahun lalu, Mazda CX-5 diperkenalkan di Hiroshima, yang juga buat pertama kalinya mengaplikasikan gaya rekaan Kodo ciptaan Mazda sendiri. Setengah dekad berlalu, model SUV lima-tempat duduk ini akan dilahirkan dengan generasi baharu yang bakal dipamerkan di Los Angeles Auto Show 2016 pada 16 November ini, membawakan evolusi yang lebih terkini.

Mazda juga telah menyebarkan imej teaser yang menunjukkan sisi profil CX-5 2017 ini. Walau pun kelihatan agak samar-samar, kerangka CX-5 generasi baharu ini kelihatan lebih mantap berbanding sebelumnya, termasuk menampilkan garisan bumbung yang lebih rendah. Pada bahagian hadapannya, ia juga kelihatan dipadankan dengan lampu utama yang lebih langsing, termasuk gril krom di bawah lampu tersebut, seperti mana yang kelihatan pada imej spyshot yang pernah kami paparkan.

Selain itu, jelas kelihatan garisan karakter dari dapra hadapan kini melunjur ke bawah merintangi bahagian pintu, baharu daripada Mazda. Malah ia juga didatangkan dengan krom yang lebih tebal pada bahagian beltline yang melunjur ke atas.

Enjin SkyActiv-D generasi seterusnya juga dijangka akan ditawarkan, termasuk enjin 2.5 liter SkyActiv-G turbo petrol pada Mazda CX-9. Selebihnya, CX-5 ini nanti mungkin akan dilengkapi teknologi baharu G-Vectoring Control, serta Traffic Sign Recognition dan Advanced Smart City Brake Support dengan pengesan pejalan kaki; semua ciri ini ditampilkan pertama kali pada Mazda 3 versi wajah baharu.

SPYSHOT: Mazda CX-5 2017