GALERI: Suzuki SV650A dipertonton – RM38,800

suzuki-sv650a-bm-16

Minggu lalu, Suzuki Assemblers Malaysia Sdn Bhd melancarkan model naked SV650A (sebelum ini dikenali sebagai Gladius), namun yang diberikan hanyalah beberapa gambar dan informasi penting. Hujung minggu lalu di Litar Sepang, motosikal tersebut dipamerkan di khemah Suzuki dan kami berpeluang mendekatinya.

Jika dibandingkan dengan model terdahulu, enjin dua silinder V 90°, 645 cc DOHC yang digunakan pada SV650A mempunyai lebih 60 komponen baru, yang menjadikannya kini melepasi tahap Euro 4 dan mempunyai kuasa 4 hp lebih, menjadi 75 hp, manakala tork pula masih sama, 64 Nm tetapi pada kadar rpm lebih tinggi – 8,100 rpm. Penggunaan bahan api juga menjadi lebih baik iaitu 3.84 L/ 100 km.

Bukan setakat itu sahaja, bahagian lain turut diperbaharui, secara keseluruhan, 140 bahagian (enjin dan casis) dan meskipun bagi model dengan brek ABS yang diperkenalkan ini, beratnya dapat dikurangkan sehingga 8 kg. Dahulu, beratnya 205 kg, tetapi kini 197 kg.

Untuk pasaran Malaysia, Suzuki Assemblers Malaysia Sdn Bhd menetapkan harga asas (tanpa GST) RM38,800 bagi SV650A ABS yang diimport dari Jepun ini dan ia disediakan dalam warna Pearl Mira Red dan Metallic Triton Blue.

GALERI: Suzuki SV650A


Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required