Volvo S90 L dan Excellence didedahkan di China

Volvo S90 Excellence interior keyboard

Kita di Malaysia masih lagi menunggu ketibaan Volvo S90, tetapi di China, versi kemaskini sedan mewah berkenaan sudah pun didedahkan. Dua model diperkenalkan iaitu model dengan jarak roda lebih panjang dan sebuah lagi model tiga-tempat duduk yang lebih mewah dan eksklusif digelar S90 Excellence – membuat kemunculan sulungnya untuk peringkat global.

Untuk pasaran China, mereka tidak menerima S90 versi standard – hanya versi jarak roda lebih panjang S90 L (ditarik 120 mm lebih panjang) dijual untuk pasaran tersebut. Model ini diproduksi di kilang Volvo Daqing, China dan disifatkan sebagai “kereta paling premium pernah dibuat di China” serta bakal dieksport untuk peringkat global.

Model istimewa tiga-tempat duduk Volvo S90 Excellence turut dibina berdasarkan platform jarak roda panjang berkenaan. Berbeza dengan XC90 Excellence yang masih mengekalkan empat tempat duduk, sedan mewah ini benar-benar dibina dengan hanya tiga-tempat duduk, di mana tempat duduk penumpang hadapan digantikan dengan “Lounge Console“. Volvo juga mendakwa material berkualiti tinggi yang digunakan di dalam kabin S90 ini turut memberikan suasana mewah yang mengasyikkan.

Volvo S90 Excellence exterior front 3/4

Volvo S90 Excellence exterior front 3/4

Model ini juga menerima ciri eksklusif seperti bumbung panaromik penuh, meja kerja yang boleh dilipat, ruang simpanan tambahan, pemegang cawan dengan pemanas dan penyejuk, perehat kaki boleh laras, dan sistem hiburan bina-dalam bersama paparan besar bersepadu. Tempat duduk belakang turut diberikan unit kawalan-sentuh, peti sejuk bina-dalam dan juga gelas dari pembuat gelas dari Sweden – Orrefors.

S90 Excellence hanya dijana dengan pilihan unit janakuasa paling berkuasa T8 Twin Engine plug-in hybrid (sama seperti SUV XC90 T8 pasaran Malaysia), manakala untuk model S90 L pula turut menerima pilihan enjin petrol yang lebih mampu milik iaitu T4 dan T5.


GALERI: Volvo S90 L

GALERI: Volvo S90 Excellence

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required