Pelan keselamatan jalan raya khas untuk Batu Pahat – daerah yang mencatatkan kemalangan tertinggi

Crash-accident-collision

Kementerian Pengangkutan akan memuktamadkan pelan keselamatan jalan raya khas untuk Batu Pahat, Johor menjelang tahun ini. Ia adalah disebabkan Batu Pahat telah mencatatkan daerah tertinggi yang sering berlakunya kemalangan jalan raya di negara ini.

Menurut Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Aziz Kaprawi, semua agensi di bawah kementerian kini sedang mengenal pasti “kaedah panduan mikro” untuk daerah berkenaan.

“Kami akan meletakkan satu perdekatan yang bersesuaian di daerah berkenaan. Walau bagaimana pun, ia akan melibatkan pelan khas yang mungkin tidak digunapakai untuk daerah lain atau pun memang pelan keselamatan jalan raya baharu,” ujarnya memberitahu The Sun.

Bulan lalu, Pengerusi Keselamatan Jalan Raya Kebangsaan bagi Strategi Laut Biru Prof Ahmad Farhan Mohd Sadullah berkata, pelan untuk menganalisi sikap pemandu di Batu Pahat harus dilakukan. Selain itu, katanya lagi, modul baharu bagi keselamatan jalan raya juga harus diperkembangkan di semua negeri.

Batu Pahat telah dilaporkan sebagai daerah yang mencatatkan kadar kematian yang tertinggi dalam kemalangan jalan raya selama dua tahun berturut-turut. Pada tahun lalu, sebanyak 191 nyawa terkorban berbanding 165 pada tahun sebelumnya, Penunggang dan pembonceng motosikal mencatatkan senarai mangsa tertinggi dengan rekod 63%.

Malah pada tahun yang sama juga, tercatat 7,698 kes kemalangan direkod di Batu Pahat dengan 54 mangsa parah dan 293 orang mengalami kecederaan kecil berbanding 7,445 kes pada tahun sebelumnya (47 mangsa parah dan 547 cedera ringan).

Jalan di Laluan 50 (FT 050) Batu Pahat-Kluang, KM5 hingga KM24 Jalan Jluang, Jalan Muar dari Batu Pahat menghala ke Semerah dan KM76 ke KM80 dari Lebuhraya PLUS (arah utara) dikenalpasti sebagai laluan yang sering berlaku nahas jalan raya.

Malahan laluan FT 050 turut dilabelkan sebagai ‘jalan maut’ di negara ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required