Kamera palsu bantu tingkatkan keselamatan jalan raya

AES_Camera

Menurut seorang ahli psikologi lalu lintas, ada cara berkesan untuk buatkan orang ramai lebih terkesan dan lebih berhati-hati di jalan raya; pasang kamera palsu di laluan dan jalan merbahaya dan libatkan lebih ramai wanita di dalam agensi penguatkuasaan undang-undang trafik.

Memetik laporan The Sun, Profesor Madya Bahagian Psikologi dan Pembangunan Manusia Universiti Kebangsaan Malaysia, Dr. Rozmi Ismail berkata cadangan penggunaan peranti umpanan itu adalah berdasarkan kaji selidik di seluruh dunia untuk membuatkan pengguna jalan raya sentiasa berwaspada.

“Pasang lima hingga 10 kamera palsu di kawasan yang cenderung berlaku kemalangan, atau pada lampu isyarat, serta biarkan kamera-kamera itu kelihatan dengan jelas; dalam jarak setiap 3 km atau 5 km, biarkan pengguna meneka kamera yang mana satu yang asli. Peranti sebenar pula boleh dipasangkan di antaranya,” ujar beliau.

Menurut beliau, yang juga mempunyai bidang kepakaran dalam psikologi eksperimental menyatakan, dengan berbuat demikian pengguna jalan raya akan sentiasa menganggap mereka sentiasa diperhatikan dan akan ditangkap sekiranya melakukan kesalahan.

Beliau yang juga merupakan mantan Presiden Persatuan Psikologikal Malaysia turut mencadangkan agar penglibatan wanita di dalam agensi dan badan penguatkuasa trafik dipertingkatkan. Ini kerana, golongan berkenaan lebih telus dan tegas dalam melaksanakan undang-undang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required