Kia Carnival generasi baharu diprebiu di Mines esok sebelum dilancarkan secara rasmi untuk pasaran M’sia

IMG_6656_BM

Setelah dijumpai di JPJ Putrajaya Februari lalu, Naza Kia kini mengesahkan akan membawa Kia Carnival generasi ketiga ke pasaran Malaysia. MPV bersaiz besar ini akan diprebiu di Pusat Pameran dan Konvensyen Antarabangsa Mines (MIECC) esok, sebelum dilancarkan secara rasmi dalam masa terdekat.

Model Carnival generasi pertama sebelum ini telah pun berada dalam pasaran Malaysia, yang kemudiannya direbadge sebagai Naza Ria bagi membolehkan ia dijual pada harga yang lebih rendah. Naza Kia tidak membawa Carnival generasi kedua ke pasaran tempatan sehinggalah Carnival generasi terbahru ini, yang didedahkan buat pertama kali di New York pada April 2014 (juga dikenali sebagai Sedona di Amerika Syarikat).

Ketika dihubungi pihak paultan.org setelah MPV berkenaan dijumpai di Putrajaya, sumber dari Naza Kia memberitahu mereka memang sedang dalam pertimbangan untuk membawa semula Carnival ke pasaran Malaysia.

Kia Carnival terbaharu ini 40 mm lebih panjang dari generasi sebelumnya, dan untuk varian yang tertentu ia dipasangkan dengan rim aloi krom berdiameter 19-inci. Dengan saiz yang lebih besar, Carnival menawarkan ruang bahu, ruang kaki pada tempat duduk barisan pertama, kedua, dan ketiga serta ruang kelegaan kepala yang jauh lebih luas.

Terdapat dalam konfigurasi tujuh, lapan, atau sebelas-tempat duduk (untuk pasaran Korea), Carnival dikuasakan dengan dua pilihan enjin iaitu 2.2 liter D CRDi turbodiesel (202 PS/441 Nm) atau 3.3 liter GDI tanpa pengecas turbo V6 (280 PS/336 Nm). Kedua-dua enjin ini dipadankan dengan kotak gear enam-kelajuan automatik.

Tiada lagi perincian untuk varian pasaran Malaysia, tetapi jika mengambil Sorento sebagai petunjuk, berkemungkinan kedua-dua pilihan enjin akan dibawa masuk dengan model diesel bakal ditawarkan sebagai varian paling asas.

Sebelum ini, Nasim – yang juga salah sebuah entiti dibawah kumpulan Naza, pemegang francais jenama Peugeot di Malaysia – mengumumkan mungkin akan membawa MPV Peugeot Traveller ke Malaysia tahun hadapan. Adakah pertembungan MPV-MPV besar ini akan memberikan impak pada Toyota Alphard dan Vellfire yang baru dilancarkan oleh UMW Toyota Ogos lalu? Kongsikan pendapat anda pada ruangan komen di bawah.

GALERI: Kia Sedona pasaran Amerika Syarikat

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required