SPYSHOT: Kia Carnival generasi baharu versi pemandu sebelah kiri dijumpai di JPJ Putrajaya

IMG_6656_BM

Sebuah Kia Carnival baharu telah dijumpai di JPJ Putrajaya. Gambar yang dikirim oleh Amar Zain ini mungkin memberi petunjuk MPV ini akan masuk dalam pasaran Malaysia dalam masa terdekat.

Kereta yang dijumpai ini mungkin dibawa dari Korea Utara kerana tempat pemandunya di posisi sebelah kiri (untuk model yang dijual di Amerika Syarikat, Carnival dikenali sebagai Sedona). Jadi, kemungkinan besar kereta ini dibawa oleh pihak Naza Kia untuk dinilai sebagai persiapan awal memperkenalkan kereta ini dalam pasaran tempatan atau mungkin ia akan digunakan oleh pihak Naza Kia sebagai pengangkutan untuk staf mereka.

Walau bagaimanapun, ada sumber memberitahu pihak paultan.org Kia Carnival sekarang ini sedang dipertimbangkan untuk dijual di dalam pasaran tempatan. Jika ia dijual di sini kelak, ini merupakan model kedua MPV dari Kia masuk ke pasaran Malaysia selepas Kia Carnival generasi pertama yang juga di ‘rebadge’ sebagai Naza Ria.

Kia Carnival terbaharu ini 40 mm lebih panjang dari generasi sebelum ini, dan untuk varian yang tertentu ia dipasangkan dengan rim aloi krom berdiameter 19-inci. Dengan saiz yang lebih besar, Carnival menawarkan ruang bahu, ruang kaki pada tempat duduk barisan pertama, kedua, dan ketiga serta ruang kelegaan kepala yang jauh lebih luas.

Terdapat dalam konfigurasi tujuh, lapan, atau sebelas-tempat duduk (untuk pasaran Korea), Carnival dikuasakan dengan dua pilihan enjin iaitu 2.2 liter D CRDi turbodiesel (202 PS/441 Nm) atau 3.3 liter GDI tanpa pengecas turbo V6 (280 PS/336 Nm). Kedua-dua enjin ini dipadankan dengan kotak gear enam-kelajuan automatik.

GALERI: Kia Sedona pasaran Amerika Syarikat

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • skatax on Mar 02, 2016 at 8:26 pm

    Naza Ria?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Fikri on Mar 14, 2016 at 6:22 pm

    Bukan korea utara, tp korea selatan. model ini telah lama berada di pasaran korea. sesetengah negara dinamakan cadenza.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required