IMG_6656_BM

Sebuah Kia Carnival baharu telah dijumpai di JPJ Putrajaya. Gambar yang dikirim oleh Amar Zain ini mungkin memberi petunjuk MPV ini akan masuk dalam pasaran Malaysia dalam masa terdekat.

Kereta yang dijumpai ini mungkin dibawa dari Korea Utara kerana tempat pemandunya di posisi sebelah kiri (untuk model yang dijual di Amerika Syarikat, Carnival dikenali sebagai Sedona). Jadi, kemungkinan besar kereta ini dibawa oleh pihak Naza Kia untuk dinilai sebagai persiapan awal memperkenalkan kereta ini dalam pasaran tempatan atau mungkin ia akan digunakan oleh pihak Naza Kia sebagai pengangkutan untuk staf mereka.

Walau bagaimanapun, ada sumber memberitahu pihak paultan.org Kia Carnival sekarang ini sedang dipertimbangkan untuk dijual di dalam pasaran tempatan. Jika ia dijual di sini kelak, ini merupakan model kedua MPV dari Kia masuk ke pasaran Malaysia selepas Kia Carnival generasi pertama yang juga di ‘rebadge’ sebagai Naza Ria.

Kia Carnival terbaharu ini 40 mm lebih panjang dari generasi sebelum ini, dan untuk varian yang tertentu ia dipasangkan dengan rim aloi krom berdiameter 19-inci. Dengan saiz yang lebih besar, Carnival menawarkan ruang bahu, ruang kaki pada tempat duduk barisan pertama, kedua, dan ketiga serta ruang kelegaan kepala yang jauh lebih luas.

Terdapat dalam konfigurasi tujuh, lapan, atau sebelas-tempat duduk (untuk pasaran Korea), Carnival dikuasakan dengan dua pilihan enjin iaitu 2.2 liter D CRDi turbodiesel (202 PS/441 Nm) atau 3.3 liter GDI tanpa pengecas turbo V6 (280 PS/336 Nm). Kedua-dua enjin ini dipadankan dengan kotak gear enam-kelajuan automatik.

GALERI: Kia Sedona pasaran Amerika Syarikat