SPAD diminta bantu percepat proses pindaan undang-undang sedia ada yang melibatkan Uber, Grabcar

uber-x-car_BM

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai telah meminta Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) untuk mempercepatkan proses pemindaan undang-undang sedia ada untuk mengawal selia aplikasi perkongsian kenderaan seperti Uber dan Grabcar di negara ini.

Memetik laporan Bernama, Liow berkata undang-undang sedia ada perlu dipinda agar kerajaan dapat mengawal selia perkhidmatan aplikasi berkenaan untuk memastikan tidak berlaku percanggahan antara perkhidmatan itu dengan teksi.

“Buat masa ini, tiada undang-undang ke atas Uber dan Grabcar. Jika kita boleh kawal selia Uber, tentunya kita juga akan boleh berbuat yang sama terhadap teksi dan tiada lagi percanggahan. Kami ingin menawarkan platform yang sama adil kepda Uber, Grabcar dan teksi,” jelas Liow.

Beliau berharap proses berkenaan akan dapat diselesaikan tahun ini dan dikuatkuasakan dalam tahun depan. Bagaimanapun, beliau menjelaskan proses itu akan mengambil masa memandangkan pindaan yang dicadangkan nanti memerlukan kelulusan terlebih dahulu daripada Jabatan Peguam Negara, Kabinet dan akhir sekali, Parlimen.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required