Litar Sepang tidak akan tutup terus selepas tahun 2018

Litar Sepang tidak akan tutup terus selepas tahun 2018

Litar Antarabangsa Sepang (SIC) tidak akan ditutup terus, meskipun kini tidak lagi menjadi hos untuk perlumbaan F1 selepas tahun 2018. Ini dilaporkan oleh Bernama dan ketua pegawai eksekutif SIC, Datuk Razlan Razali turut memberitahu,”SIC tidak akan tutup walaupun tidak lagi menganjurkan perlumbaan F1 selepas tahun 2018. Hampir 90 peratus litar kami digunakan untuk pelbagai aktiviti setiap tahun.”

“Malaysia Motorcycle Grand Prix (MotoGP) akan menjadi acara utama kami selepas tahun 2018, dan ia berjaya menarik ramai pengunjung setiap tahun. Meskipun begitu, kami sentiasa mencari ruang untuk lebih maju dan sudah menandatangani kontrak dengan Dorna Sports sehingga 2021,” tambah Razlan sambil memberitahu penjualan tiket untuk perlumbaan MotoGP 2017 akan diumumkan pertengahan Januari nanti.

Razlan juga memberitahu bahawa SIC akan berkerjasama dengan Boon Siew Honda Racing untuk menghasilkan lebih banyak pelumba tempatan yang berjaya. Tujuh pelumba daripada Asian Talent Cup Championship telah dipilih untuk menjalani latihan di dalam pasukan itu Januari nanti dan pelumba terbaik akan diberi peluang untuk bersaing sama ada dalam FIM CEV Repsol Motorcycle Championship atau Moto3 World Championship pada tahun 2018 dan seterusnya.

Menteri perlancongan dan budaya, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz juga dilaporkan memberi kenyataan bahawa Malaysia berhenti menganjurkan perlumbaan F1 berikutan pulangan kewangan yang teruk, dari penjualan tiket. Beliau memberitahu bahawa kerajaan memperuntukkan RM300 juta setahun untuknya tetapi pulangan yang diterima adalah lebih rendah daripada jumlah itu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required