Peugeot Instinct Concept – kebebasan untuk pemandu

Peugeot Instinct Concept – kebebasan untuk pemandu

Peugeot telah mengeluarkan gambar awal sebuah kenderaan konsep dikenali sebagai Instinct Concept, yang akan membuat penampilan rasmi semasa Geneva Motor Show nanti. Ia dikatakan sebagai sebuah kenderaan yang mempunyai ‘vibe‘ tersendiri dan satu perkataan yang sinonim dengannya adalah kebebasan – bebas untuk memilih mod pemanduan, bergerak dalam kenderaan serta sambungan teknologi yang disediakan.

Ia dikuasakan oleh enjin plug-in-hybrid (PHEV) berkuasa 300 PS dan disediakan dengan dua mod iaitu Drive dan Autonomous. Dalam mod Drive itu pula, terdapat lagi pilihan Drive Boost atau Drive Relax, manakala dalam mod Autonomous, terdapat pilihan Autonomous Soft ataupun Autonomous Sharp, mengimbangkan antara keselesaan dan masa perjalanan.

Satu teknologi maju yang diletakkan pada Instinct Concept adalah Samsung Artik Cloud, yang boleh disekatakan dengan peranti lain milik pemandu. Apabila sudah bersambung, ia boleh belajar tetapan yang digemari oleh pemandu, termasuk untuk tempat duduk, mod pemanduan, lampu suasana, paparan skrin dan audio. Sebagai contoh, jika sistem ini mengesan pemandu baru tamat sesi di gim, ia akan menetapkan mod pemanduan supaya lebih santai.

Peugeot Instinct Concept – kebebasan untuk pemandu

Pada bahagian luar, bentuk yang aerodinamik ini bukan sahaja memberi kelebihan kepada penggunaan bahan api yang lebih cekap, malah juga tampil menarik. Gaya ini disepadukan dengan teknologi moden antaranya kamera dalam setiap lampu LED hadapannya, untuk mengimbas keadaan jalan dan disambung dengan sistem bantuan pemandu yang lain.

Bahagian dalam pula menggunakan teknologi Peugeot i-Cockpit – yang boleh berubah mengikut kesesuaian. Apabila dalam mod Drive, semuanya seperti biasa, tetapi apabila menggunakan mod Autonomous, stereng serta pedalnya akan masuk ke dalam manakala tempat duduk juga boleh diubah pelbagai kedudukan. Walaupun stereng dan pedal sudah disembunyikan, pemandu masih boleh mengawal kenderaan atau kembali kepada mod Drive melalui skrin 9.7 inci yang terdapat di tengah papan pemuka.

“Dengan Peugeot Instinct Concept dan ciri Responsive i-Cockpit, kami dapat membina faktor yang boleh menjadikan model kenderaan kami berjaya. Kami membina satu bentuk baru dalam kepuasan pemanduan. Ini boleh datang daripada sambungan, bentuk atau gayanya. Tiada sebab kenapa kenderaan yang boleh bergerak sendiri patut kelihatan membosankan,” kata ketua kereta konsep Peugeot, Matthias Hossann.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required