KTMB pantau landasan keretapi guna kamera khas

KTMB pantau landasan keretapi guna kamera khas

Mengikut arus kemodenan dan teknologi semasa, Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) telah memilih menggunakan kamera khas untuk memantau penyelenggaraan landasan keretapi, selain mempertingkatkan perkhidmatan sedia ada.

Menurut Pengerusi Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB), Datuk Ir Nawawi Ahmad penggunaan sistem berteknologi tinggi pemantauan dan selenggara atau dikenali sebagai ‘Catenary Eye System’ iaitu sejenis kamera khas yang diletak di atas kenderaan penyelenggaraan boleh membantu segera KTMB mengenal pasti landasan yang bermasalah, Bernama

Beliau berkata teknologi dari Jepun itu bernilai RM24.7 juta telah mula digunakan oleh KTMB sejak Januari lalu mampu memeriksa landasan keretapi dari Gemas sehingga Padang Besar dalam jangka masa yang singkat.

“Dengan teknologi ini, dalam tempoh sejam kita boleh memeriksa landasan sejauh 60 hingga 80 kilometer (km) berbanding hanya satu atau dua kilometer secara manual dalam satu malam. KTMB juga merancang untuk menambah enam lagi unit daripada Catenary Eye System bagi meningkatkan penyelenggaraan dan operasi Perkhidmatan Tren Elektrik (ETS) yang melintasi landasan sejauh kira-kira 1,000 km,” katanya kepada pemberita di majlis penerimaan sistem itu.

Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Aziz Kaprawi yang turut berada di majlis yang sama berkata, kerajaan akan membantu KTMB mempertingkatkan perkhidmatannya kepada rakyat melalui penggunaan teknologi serta peralatan yang lebih moden dan canggih.

Beliau berkata contohnya pengunaan sistem teknologi kamera itu yang buat pertama kalinya digunakan di negara ini dapat mengurangkan tempoh dan kos penyelenggaraan perkhidmatan keretapi.

Catenary Eye System adalah projek di bawah Program Kolabrasi Industri (ICP) atau program offset dengan kerjasama Meidensha-Meiden Malaysia Joint Venture Sdn Bhd (MMJV) yang diuruskan oleh Agensi Depositori Teknologi (TDA).

TDA merupakan entiti di bawah Kementerian Kewangan yang diberi mandat untuk mengawal selia program ICP, termasuk memastikan garis panduan pelaksanaanya dipatuhi oleh setiap syarikat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required