Volvo tumpu perhatian bangunkan kenderaan elektrik

Volvo tumpu perhatian bangunkan kenderaan elektrik

Teknologi elektrik bagi kenderaan adalah masa depan untuk Volvo. Itu dijelaskan oleh CEO-nya, Hakan Samuelsson. Dalam sebuah wawancara dengan WardsAuto, beliau berkata enjin diesel sukar untuk berdaya saing di masa hadapan.

Ini adalah berikutan piawaian pembebasan sisa bakar enjin yang semakin ketat yang ditetapkan oleh Kesatuan Eropah, di mana menjelang 2021, purata pembebasan karbon dioksida (CO2) yang dibebaskan semua kereta baru perlu mencapai 95 g/km. Begitu juga dengan had dibenarkan bagi nitrogen dioksida (NOx), diesel bukan satu pilihan yang baik untuk Volvo.

“Melihat kepada angka 95 g/km itu, diesel tidak dapat membantu kami. Sebaliknya, teknologi elektrik mampu. Enjin pembakaran dalaman selepas ini akan lebih kerap digabungkan dengan sistem hibrid, sama ada bagi diesel atau pun petrol. Memaksimumkan kecekapan enjin pembakaran dalaman sudah selesai, selepas ini sampai kepada langkah untuk menumpukan kepada pembangunan teknologi hibrid dan elektrik sepenuhnya,” ujar beliau.

Volvo tumpu perhatian bangunkan kenderaan elektrik

Turut dinyatakan ialah kenderaan elektrik sepenuhnya keluaran Volvo akan dilancarkan pada 2019, walaupun tiada maklumat lanjut dihuraikan. “Kami sedang membangunkan bukan hanya satu model tetapi sistem elektrik untuk platform kecil dan juga besar; kami juga belum mendedahkan yang mana akan diperkenalkan dulu,” ujarnya.

Terdahulu, dilaporkan kenderaan bateri elektrik pertama Volvo dan sistem mild hybrid 48 V akan tiba pada 2019 nanti, serta enjin T5 Twin Engine plug-in hybrid pada 2018. Volvo membangunlan pek bateri modular yang boleh dimuatkan pada kenderaan dengan platform Compact Modular Architecture (CMA) dan Scalable Product Architecture (SPA).

Beliau turut memberi penekanan terhadap aspek pemanduan sebegai keutamaan bagi kenderaan EV. “Pengalaman pemanduan dengan sistem elektrik sepenuhnya adalah sangat baik dengan kelajuan tinggi yang senyap, kebisingan yang hampir tiada dari sistem transmisi. Sebaik saja kami mampu mengurangkan kosnya, ia akan menjadi satu penawaran yang sangat baik. Orang tidak akan membelinya hanya disebabkan kurang pencemaran dari enjin, tetapi kerana ia teknologi yang bagus,” tambahnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required